Enige tijd terug kondigde PSA het Distrigo-concept aan. Daarmee levert de autofabrikant naast de merkgebonden PSA-onderdelen en die met het Eurorepar-label ook onafhankelijke aftermarketonderdelen (IAM), zoals SKF, Nissens, Valeo, TRW et cetera. Onderdelenfabrikanten stelden destijds al dat dit voorbeeld ongetwijfeld door andere autofabrikanten gevolgd zou gaan worden. De Franse pers meldde op 22 januari inderdaad dat Renault-Nissan die onderdelen ook gaat leveren.

Nog dit kwartaal zal Renault IAM-onderdelen gaan leveren in Italië, Frankrijk en Spanje. In het tweede kwartaal 2018 staat Duitsland op de rol. De overname door Renault van de onafhankelijke distributeur PIVI Ricambi in Italië vorig jaar wees al in de richting die Renault op het gebied van onderdelendistributie zou gaan inslaan. Daarnaast werd in Frankrijk een deelname bekendgemaakt in Exadis, het logistieke platform van de onafhankelijke grossiersgroep Laurent.

Volkswagen

Renault heeft nog niet expliciet bekendgemaakt of het de IAM-onderdelen uitsluitend aan zijn dealers en Motrio-partners gaat leveren. Het zou ook kunnen dat, net als bij PSA’s Distrigo-concept, ook schade- en universele autobedrijven tot de doelgroep behoren. Renault Nederland kan nog niet zeggen of de distributie van IAM-onderdelen ook voor de Nederlandse aftermarket gaat plaatsvinden. Het zijn overigens niet alleen de Franse autofabrikanten die dit initiatief nu nemen. Al langer gaat het gerucht dat Volkswagen AG met een vergelijkbare optie klaar staat om in een aantal landen het onderdelenprogramma uit te breiden met IAM-onderdelen. Op de foto de introductie van Distrigo tijdens de Equip Auto-vakbeurs in oktober 2017 in Parijs.
Laatste nieuws
5 juni 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties