De elektrische auto is ondertussen niet meer weg te denken uit het straatbeeld, maar voor garagebedrijven zijn brandstofauto’s nog de norm. Toch komen ze er aan, die EV’s. Daarom biedt Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) het concept NexDrive aan: het servicenetwerk voor nieuwe technieken.
Begin december vond het allereerste kennisevent van NexDrive plaats op de IVA in Driebergen. Zo’n 140 belangstellenden kwamen hierop af: veelal garagehouders die interesse hebben in elektrisch rijden. De avond was niet bedoeld om deelnemers te werven voor NexDrive, zo vertelt Annemiek van de Heg, manager TECH360. De avond is vooral bedoeld om geïnteresseerden bij te praten over ontwikkelingen in de branche en over elektrisch rijden.
Als eerste betreedt Ivar Camps het podium. Als retail marketing manager van AAGB is hij ook verantwoordelijk voor NexDrive. Veranderen is niet iets dat autobedrijven graag doen, zo vertelt hij. Met de snelle opkomst van elektrisch rijden moeten bedrijven echter wel in actie komen. Bovendien biedt de elektrificatie kansen, aldus Camps: “Maar dan moeten we het samen doen.”
Groeiende
Camps legt uit dat NexDrive niet per se over elektrisch rijden gaat. Het concept is opgezet voor alle nieuwe technieken. Op dit moment is daarvan elektrisch rijden wel het belangrijkst. NexDrive is een kennisnetwerk voor onafhankelijke autobedrijven. Door informatie en kennis uit te wisselen zijn aangesloten partijen altijd op de hoogte.
Het doel is ervoor te zorgen dat aangesloten bedrijven onderhoud kunnen plegen aan een elektrische auto. NexDrive biedt hen ondersteuning, maar ook opleidingen. NexDrive is hierbij een verlengstuk van TECH360, het systeem met technische ondersteuning en training van AAGB. Omdat een autobedrijf ook toegang moet hebben tot de juiste onderdelen, is er ook een koppeling met de onderdelencatalogus Parts360.
Daarnaast is NexDrive ook een marketinginstrument. Aangesloten garagebedrijven kunnen het NexDrive-logo op hun gevel plaatsen, waarmee ze het signaal afgeven aan klanten dat hun hybride of elektrische auto welkom is voor onderhoud of reparatie. Ondertussen telt NexDrive zo’n 85 aangesloten bedrijven en dit aantal is groeiende. Het concept draait ondertussen in meerdere Europese landen: volgend jaar volgt de VS.
Energietransitie
Na deze uitleg betreedt Jasper Engel het podium voor een interactieve sessie over elektrisch rijden. Naast docent op de IVA is hij ook mede-auteur van het EV Jaarboek en weet dus alles over dit onderwerp. Met een paar slimme quizvragen laat Engel zien dat elektrisch rijden dichterbij is dan de meesten in de zaal denken. Zo is op dit moment nog geen 5% van het Nederlandse wagenpark elektrisch, maar rijdt wel bijna een derde van de nieuw geleverde auto’s al op stroom.
Engel gaat dieper op de materie in door ook te vertellen over netcongestie, opladen en terugleveren van elektriciteit via de auto. De veranderingen in mobiliteit zijn namelijk onderdeel van een veel groter geheel: de energietransitie waar we met z’n allen in zitten. Dit gaat veel verder dan alleen elektrische auto’s. Na afloop van de presentatie is zo’n driekwart van de zaal overtuigd dat rond 2030 elektrisch rijden dominant is in Nederland.
Monteur naar autotechnicus
“Monteurs gaan van vieze handen naar schone handen”, zo vat Ivar Camps de aankomende veranderingen samen. De grootste uitdagingen ligt bij het personeel: de monteur verandert in een autotechnicus. NexDrive en TECH360 ondersteunen bedrijven bij deze overgang. Dit kan door een helpdesk, die helpt bij diagnose en bij het opzoeken van informatie bij de fabrikant. Maar ook door opleidingen en trainingen vanaf de basis.
Om te weten wat er speelt heeft NexDrive een onderzoek gehouden onder de leden. Uit dit onderzoek blijkt dat vrijwel elk autobedrijf elektrische auto’s aanneemt, als klanten ermee komen. Op dit moment is het aandeel volledig elektrische auto’s nog laag, maar de resultaten van het onderzoek tonen dat bedrijven al regelmatig hybride auto’s binnen krijgen. Er is daarom veel behoefte aan kennis, vooral over batterijtechniek.
Pionieren
Via NexDrive wil men niet alleen inzicht krijgen in welke kennis nodig is, maar ook welke onderdelen. Bij elektrische en hybride auto’s blijkt het vaak niet alleen om EV-specifieke onderdelen te gaan, maar ook om wielophanging en stuurinrichting. Met deze kennis zorgt Parts360 dat veelgebruikte onderdelen altijd op voorraad zijn.
NexDrive pioniert ook met nieuwe innovaties, die samen met de leden getest worden. Zo loopt er op dit moment met vijf bedrijven een proef voor de state of health check, die laat zien wat de actuele staat van het accupakket is. Ook onderzoekt NexDrive bijvoorbeeld de mogelijkheden tot het refurbishen van accu’s: iets dat in Amerika al gebeurt maar in Europa nog nauwelijks. Met dit soort projecten is NexDrive een pionier in de markt en leden kunnen hier dus een onderdeel van zijn.
“De wereld verandert. De EV is er al. Maar er is nog heel veel onzeker. Er is geen rechte weg”, zo verzekert Camps de zaal. “Daarom moeten we de reis samen maken. Als we onze kennis delen met elkaar, komen we samen verder.”
Inspiratie en kennis
Voor verdere inspiratie vertelt vervolgens Wieke Wakker van Plug Me In zijn verhaal. Wiebe vertrok in 2016 zonder geld en met een elektrische auto met een bereik van maximaal 200 kilometer voor een wereldreis. Zijn doel: Sydney, Australië. Na een reis van meer dan 100.000 kilometer door 34 landen arriveerde Wakker ruim drie jaar later op zijn bestemming. Het publiek hing aan zijn lippen terwijl Wakker over zijn avonturen vertelde.
Na het diner waren er nog twee workshops voor de aanwezigen. Het InMotion-team van de TU Eindhoven toonde hun elektrische racewagen, waarmee ze uiteindelijk hopen op LeMans te gaan racen. Dankzij multi-level-cooling is deze indrukwekkende racewagen nu al de snelst ladende ter wereld. In een tweede sessie werden aanwezigen geïnformeerd over de wijzigingen in de NEN9140-norm, die volgend jaar van kracht worden.
Aan het einde van de avond kijkt Annemiek van de Heg terug op een succesvolle avond. “Wij zijn enorm blij met de hoge opkomst. De bedrijven die hier zijn, willen graag vooruit”, stelt Van de Heg tevreden. “Het is goed om te zien dat ze niet blijven afwachten op wat komen gaat.”