Katie Melua zong in 2005 al over 9 miljoen fietsen in Peking, tien jaar nadat Fluitsma en Van Tijn de toenmalige Postbank voorzag van het iconisch geworden reclamenummer 15 miljoen mensen. Inmiddels zouden zij 18 miljoen moeten zingen. Daar staan 9,4 miljoen auto’s tegenover nadat er netto 180.000 bijkwamen in 2023. In dat jaar bereikte ook de files weer een recordhoogte sinds de coronadip. Goede berichten voor onze sector, zeker in de wetenschap dat de gemiddelde autoleeftijd hoog is. Toch?
De meest voorkomende auto uit 2023 is elektrisch: de Tesla Model Y staat met grote afstand tot de nummer twee bovenaan. En niet alleen in ons land, wereldwijd. De kleinere Model 3 valt in ons land net buiten de top tien maar er is wat aan het gebeuren. Dat voelt de sector vroeg of laat. Ondanks die voelbare onzekerheid die boven de markt hangt in ons land doordat de elektrische stimuleringsmaatregelen mogelijk worden geschrapt of verder afgebouwd. Dat vertaalt zich in een rem op ev-transacties.
Los van de aandrijvingsvorm kun je je afvragen of (auto)mobiliteit als een grondrecht mag worden beschouwd. Steden zetten de rem op de uitstoot van schadelijke stoffen. Vergelijk het met sigaretten. We zijn in een halve eeuw opgeschoven van glazen met verse sigaretten op tafel voor de visite naar een verbod op roken in alle publieke gelegenheden en de verkoop in supermarkten. Komt de auto in zo’n rijtje te staan? Ik vrees er zo nu en dan voor. Het park groeit, net als de auto’s zelf. De groep die auto’s maar storende elementen vindt in de publieke ruimte krijgt zo extra munitie.
Elektrisch is voor menig bezitter van een oudere occasion nog niet haalbaar, maar dat is wel de doelgroep van een groot deel van de onafhankelijke aftersalesmarkt. Intussen kost een liter euro 95 twee euro en moet de mrb, de apk en het onverhoopte garagebezoek afgerekend worden. Opnieuw de vergelijking met de sigaretten: prijsverhogingen motiveren rokers amper om te stoppen. Dat zal met de auto niet anders gaan, maar wijken die op slot gaan voor verbrandingsmotoren? Het is nog niet zover, maar ervaringen uit het verleden… Ook al is de stekkerauto nog niet in alle werkplaatsen gemeengoed, er op voorbereid zijn is cruciaal.