De Skoda-dealer gaat vier jaar reparatiegarantie verlenen op alle werkplaatsactiviteiten, met uitzondering van normale slijtage, invloeden van buitenaf en uitgevoerde services. De garantietermijn op reparaties bedroeg twee jaar.

Ook is er een voorbehoud voor vervangingstermijnen. Wanneer bijvoorbeeld voor een bougie een vervangingstermijn geldt van 90.000 kilometer of twee jaar, vervalt de reparatiegarantie van vier jaar. Buiten de garantie valt ook vroegtijdige slijtage van motor of delen daarvan als gevolg van onderhoud dat niet volgens fabrieksvoorschrift is uitgevoerd, of slijtage die het gevolg is van een abnormale rij- en bedieningsstijl.

Invloeden van buitenaf

Schade door invloeden van buitenaf zoals hagelschade, steenslag, uitwerpselen, boomhars etc. valt evenmin onder de nieuwe garantie. Op werkzaamheden die eerder onder garantie zijn uitgevoerd, geldt de normale garantietermijn op het oorspronkelijke voertuig. De vier jaar werkplaatsgarantie geldt dus alleen voor werkzaamheden die door de klant betaald zijn.

Servicetool

Daarnaast heeft Skoda met www.skoda.nl/service een tool opgezet waar de eigenaar van een Skoda direct kan zien wanneer zijn auto service nodig heeft. Door kenteken en kilometerstand in te voeren is exact duidelijk welk onderhoud de auto in de komende jaren te wachten staat.

REACTIES OP DIT BERICHT:

Luc Baetens, directeur CarGarantie Benelux: “Ik juich het toe, dit initiatief van Skoda. Voor mij is het een duidelijk signaal, dat bevestigt hoezeer verlengde garantie een klantenbinder is. Die boodschap dragen wij al veertig jaar uit. Uiteraard is er een verschil tussen ons en OE-partijen. Wij zijn geen autofabrikant, beschikken dus niet over directe toegang tot iemands persoonlijke data omtrent zaken als rijgedrag. Onze praktijkervaringen over technische mankementen worden aangereikt vanuit het autobedrijf. Die gegevens vervatten wij onder meer in statistieken met een voorspellende waarde. Bang voor concurrentie ben ik niet. Wij hebben dit soort kennis al heel lang en tot in detail in huis. Dat nu ook Skoda het belang van garantie uitdraagt zie ik als pure winst voor het product dat we aanbieden.” Vishal Durgaram, voorzitter Stichting Vakgarage: “Dergelijke initiatieven zijn naar mijn idee een natuurlijk gevolg van de huidige technologische ontwikkelingen en de veranderende mobiliteitsbehoefte en klantbehoefte in het algemeen. Het is ook logisch dat autofabrikanten hierin sneller of innoverender zijn. Zij staan dichter bij het vernieuwde product en de early adopters,  aangezien zij nieuwe auto’s met de nieuwste technieken aan boord ontwikkelen en aan de man brengen. Voor ons wederom een signaal dat wij moeten blijven zoeken naar mogelijkheden om hier ook op te kunnen inspelen.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
16 januari 2025
Acea-president vraagt om uitstel CO2-doelstellingen
16 januari 2025
Plan-IT voegt Nationale Autowasbon toe
16 januari 2025
Fastned: 39 procent meer omzet uit laden in Q4
15 januari 2025
Auto1: Occasionprijzen -3,3 procent in 2024
Meest bekeken berichten
Recente reacties