In april deed zich rond Pasen een apk-dip voor. Velen zagen hierin de opmaat naar structureel lagere aftersalesactiviteiten, met Covid-19 als oorzaak. Niets is minder waar.
Universele autobedrijven weten het al lang en als je al van een positief effect van de coronacrisis mag spreken, is het wel dat ook veel dealermanagers zijn gaan inzien hoe belangrijk de aftersales is voor hun bedrijf. Bijgevolg zullen ze hun focus de komende jaren verleggen van sales naar aftersales.
Dat past ook in de strategie die veel autofabrikanten voorstaan: een meer op de levenscyclus van de auto gerichte klantenbinding, niet in de laatste plaats rondom EV’s. Hoewel de transitie naar elektrische mobiliteit ongetwijfeld vertraging oploopt en er een verschuiving ten gunste van hybrides gaande is, is het zaak de aftersalesactiviteiten topprioriteit te geven. Naast de dealers zullen dus ook universele autobedrijven hier alert op dienen te zijn.
Sales
Nu de verkoop van nieuwe auto’s de afgelopen weken meer dan gehalveerd is en ook de occasionverkoop onder druk kwam te staan, zijn de werkplaatsactiviteiten de reddingsboei voor ieder autobedrijf. Binnen die aftersales neemt de apk met ruim 7 miljoen geplande werkplaatsafspraken een hoofdrol in, zeker in ons land. Dat bewijzen de gemiddelde factuurgroottes uit de coronaweken (zie kader). Niemand heeft met een vork geschreven, iets wat sommigen wel hadden verwacht. Dat laat zien dat het autobedrijf dicht bij zijn klanten staat.
Historisch
Dat sommigen de dip rond Pasen zagen als aankondiging van structureel dalende aftersalesactiviteiten getuigt van weinig historisch besef. In maart, zeker rond Pasen, is er altijd een natuurlijke dip in het aantal apk’s waarneembaar. Dat blijkt uit de analyses van WESP van de werkplaatsdata van de afgelopen drie jaar. Zelfs Covid-19 heeft die natuurlijke dip niet veroorzaakt, versterkt of verkleind. Het is een puur door de consument gedreven trendmatig verloop van het geplande werkplaatsbezoek. Die combinatie van apk en onderhoud, inclusief bandenvervanging, blijft een belangrijk deel van de werkplaatscapaciteit invullen. Virus of niet, de apk-klant moet je koesteren, pamperen en omarmen. Juist nu is het de tijd om de klantenbinding middels service-apps en dergelijke te versterken.