Autobranche scoort meeste positieve emoji’s

De autobranche in Nederland gooit de hoogste ogen als het gaat om positieve emoji’s op Twitter. En binnen de branche is Opel het merk dat aan kop gaat.

Dat blijkt uit het eerste Nationale Emoji Onderzoek. Het werd van 1 januari 2017 t/m 31 december 2017 uitgevoerd door Coosto, leverancier van software op het gebied van social media management.

Boodschap

Emoji’s zijn emoticons, symbolen en smileys waarmee op sociale media een boodschap extra kracht krijgt. Om fijnmazig te kijken hoe gebruikers in Nederland op deze wijze sectoren en merken beoordelen, zijn gedurende twaalf maanden in totaal 10.746.707 Twitter-berichten met emoji’s geanalyseerd. Dat betekent dat 6,43 procent van alle tweets in diezelfde periode ten minste één of meerdere emoji’s bevat. nationaal-emojicon-onderzoek De verhouding positieve versus negatieve emoji geeft een indicatie van het gevoel dat mensen bij een merk of branche hebben. En hoewel haar publieke imago vaak negatief is, komt bij dit op Nederland gerichte onderzoek juist de autobranche naar voren als de plek op Twitter met de meeste positieve symbolen: 82,3 procent icoontjes. Retail en Food volgen met ieder 81,3 procent, gevolgd door Smartphones (80,3), en E-commerce (78).

Opel en Peugeot

De onderzoekers zoomden ook in op de prestaties van de diverse bedrijven. In totaal werden 45 verschillende merken binnen de geselecteerde negen branches geanalyseerd op basis van positieve en negatieve emoji’s. Aan kop binnen de autobranche gaat Opel, dat samen met Peugeot beter presteert dan het gemiddelde van de markt. Het nadere hoe en waarom van de rangorde blijft in het onderzoek duister. Helder is volgens Coosto wel dat emoji’s niet alleen een nieuwe manier van communiceren zijn, maar ook een steeds belangrijkere bron van informatie. “Het analyseren van emoji’s zou een interessante aanvulling kunnen zijn op regulier online reputatie-onderzoek.” Voor auto- en andere bedrijven zijn er drie tips en aanbevelingen:
  • experimenteer met emoji’s die passen bij jouw boodschap
  • monitor het aantal positieve en negatieve emoji’s in relatie tot jouw merk
  • zet deze uitkomsten af ten opzichte van de concurrentie of de markt, en bepaal zo je ‘emoji reputatie’

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †