Autotelex: tweedeling restwaarde door WLTP

De sinds september jl. geldende testprocedure voor nieuwe personenauto’s – WLTP – zal een tweedeling creëren op het gebied van nieuwverkoop en restwaardes. Er ontstaan nieuwe winnaars en verliezers, voorspelt Autotelex.

Met de opvolger van de NEDC-test moet een einde komen aan het vroegere, grote gat tussen theoretische emissies en praktijkwaarden in het verkeer van alledag. De nieuwe, onder veel realistischer rij-omstandigheden tot stand gekomen voertuigdata maken volgens Autotelex alle voorliggende normen in één klap “waardeloos.”

Verbanning

Voor de impact op de markt verwijst de waardebepaler naar het Zwitserse testinstituut Empa, dat nu reeds adviseert om uitsluitend Euro 6c of Euro 6d-TEMP auto’s te kopen. Hiermee is de toon gezet en kan het snel gaan met de verbanning van alle voertuigen die zijn toegelaten op basis van een NEDC Euro 6 norm. Zo zou in Duitsland deze categorie wellicht op termijn de grote steden niet meer in mogen. Mede gelet op deze mogelijke ontwikkeling heeft autofabrikant Volvo zijn nieuwste model, de XC40 (leverbaar vanaf april 2018), laten typegoedkeuren volgens de Euro 6d-TEMP, signaleert Autotelex. “Nieuwverkopen van Euro 6 modellen zullen onder druk komen te staan als er voldoende Euro 6c- of Euro 6d-TEMP modellen voorhanden zijn. Een enorme kans voor merken die er snel mee komen, maar dramatisch voor merken die de ontwikkelingen niet snel genoeg volgen. De tweespalt zal ongekend zijn.”

Restwaarden

Ook in restwaarde zullen WLTP-auto’s “absoluut” een streepje voor hebben. Kopers schaffen behalve een voertuig ook zekerheid aan, omtrent het milieueffect. Addertje onder het gras is volgens Autotelex dat de nieuwe normen uitnodigen tot CO2-afhankelijke autoregelingen. Vooralsnog lastig te voorspellen is het effect op de brandstofsoorten. Euro 6-diesels kunnen vrij eenvoudig de WLTP-grenswaarden halen, maar bij benzine zal nieuwe, prijzige technologie nodig zijn om de deeltjesuitstoot onder controle te krijgen. Dat maakt ze duurder en kan elektrische auto’s in de kaart spelen. Aardgas kan zonder nabehandeling van de uitlaatgassen de norm halen. “Een opleving van deze brandstofsoort? Autotelex durft het niet aan, maar wie weet.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †