SRA benoemt kritische punten bij overname

De vereniging van Samenwerkende Registeraccountants en Accountants-administratieconsulenten (SRA) benoemt in een interview met Tialda Dijkstra, bij Kia Motors Nederland medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van het dealernetwerk, enkele kritische punten bij de overname van een autobedrijf. “Bij veel autobedrijven speelt een gebrek aan inzicht”, constateert zij.

tialda-dijkstra-v1Dijkstra ziet dat kleine partijen in de branche het steeds lastiger hebben. “Er worden steeds meer eisen gesteld en de verdiensten staan onder druk.”

Veranderingen

“Er zijn ook veel veranderingen gaande. Niet alleen in automotive, maar ook bij mobiliteit als een breder vraagstuk. De vraag van de consument wordt anders, denk aan elektrificatie en zelfrijdende auto’s. Dat gaat veel sneller dan je denkt. En bij de autobedrijven zie we steeds meer harde franchise. De partijen die geld stoppen in een merk, moeten ook de kans krijgen om geld te verdienen. Ik zie deze groep steeds selecter worden.”

Overname

Om verschillende redenen kan besloten worden het bedrijf te verkopen. Voor het opbouwen van een dossier voor verkoop gaat Dijkstra uit van een stappenplan met daarbij een aantal kritische punten: het opstellen van een balansdossier, het maken van een profit & loss-analyse, het vaststellen van goodwill, het opstellen van key performance indicators, het bekijken van de voorwaarden van een dealercontract en de verplichting het personeel mee over te nemen. Lees het volledige interview op de site van SRA.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3064 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters