Volkswagen wil nieuwe dealercontracten

Volkswagen wil aan het einde van het eerste kwartaal in 2018 Europa-breed zijn dealers opzeggen. Degenen met wie de autofabrikant aansluitend verder wil, krijgen een volledig nieuw contract. Het bevat onder meer een margekorting van 1 procentpunt.

De maatregel is er één uit een reeks om de kosten in de kolom fabrikant-importeur-dealer terug te dringen en meer concurrerend te worden. Volgens topman Jürgen Stackmann is de uit 2003 stammende contractregeling voor VW-dealers op tal van punten achterhaald. De verenigingen van merkdealers in de diverse landen zijn inmiddels op de hoogte gebracht.

Elektrische auto’s

Op de achtergrond speelt ook de aanstaande groei van het aandeel elektrische auto’s. Op lange termijn zal dit betekenen – zo stelt Stackmann – dat de onderdelenomzet bij een dealer met zeker dertig procent zal dalen en de margerijke olie-omzet helemaal. VW wil op die marktontwikkeling voorsorteren, door te investeren in dealers die straks grotere regio’s gaan bewerken. De ingreep geldt als noodzakelijk om winstgevend te kunnen blijven. Stackmann stelt verder dat in Duitsland de gemiddelde VW-dealer 27 miljoen euro omzet heeft en dan een nettowinst maakt van nog geen 1 procent.

Speelruimte

Wat Volkswagen betreft, worden vergoedingen als bonussen en marges voortaan sterker gekoppeld aan de daadwerkelijke output die dealers leveren. Dat moet hen meer speelruimte en commerciële uitdaging bieden. Tegenover de aangekondigde margereductie staat volgens de fabrikant een kostendaling. Zo worden processen afgeslankt en standards voor de bedrijfsinrichting beperkt. Daarmee krimpt de administratieve overhead en daaraan gerelateerde personeelsinzet, zodat capaciteit vrijkomt om productiever te worden. Investeren in nieuwe vestigingen is wat Stackmann betreft onwenselijk. Er zullen immers minder, maar grotere dealerorganisaties ontstaan, waar het volledige productgamma te zien is, inclusief elektrische voertuigen. Daarnaast wil Volkswagen toe naar onderscheidende formats als stads- en pop-up-stores en pure onderhoudslocaties.

Primaire entree

Hoewel de fabrikant stelt dat het dealernetwerk de primaire entree voor de klant blijft, behoudt men zich in de nieuwe overeenkomst het recht voor om zelf online auto’s te verkopen. Ook directe levering aan grote zakelijke klanten kan vanaf de fabriek gebeuren. Voor fleets en andere marktpartijen moet volgens Volkswagen een nieuw raamwerk worden opgezet. De aangekondigde opzegging heeft in Europa betrekking op zo’n 3100 dealercontracten. Bovag wijst erop dat de fabrikant nog geen enkele dealer daadwerkelijk heeft opgezegd. “Los daarvan: onze juristen zijn er om de leden te helpen. Het streven is altijd om in contracten een goed evenwicht voor alle betrokken partijen te krijgen.” De Nederlandse Volkswagen-dealercouncil was niet bereikbaar voor commentaar.  

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †