Volkswagen wil aan het einde van het eerste kwartaal in 2018 Europa-breed zijn dealers opzeggen. Degenen met wie de autofabrikant aansluitend verder wil, krijgen een volledig nieuw contract. Het bevat onder meer een margekorting van 1 procentpunt.

De maatregel is er één uit een reeks om de kosten in de kolom fabrikant-importeur-dealer terug te dringen en meer concurrerend te worden. Volgens topman Jürgen Stackmann is de uit 2003 stammende contractregeling voor VW-dealers op tal van punten achterhaald. De verenigingen van merkdealers in de diverse landen zijn inmiddels op de hoogte gebracht.

Elektrische auto’s

Op de achtergrond speelt ook de aanstaande groei van het aandeel elektrische auto’s. Op lange termijn zal dit betekenen – zo stelt Stackmann – dat de onderdelenomzet bij een dealer met zeker dertig procent zal dalen en de margerijke olie-omzet helemaal. VW wil op die marktontwikkeling voorsorteren, door te investeren in dealers die straks grotere regio’s gaan bewerken. De ingreep geldt als noodzakelijk om winstgevend te kunnen blijven. Stackmann stelt verder dat in Duitsland de gemiddelde VW-dealer 27 miljoen euro omzet heeft en dan een nettowinst maakt van nog geen 1 procent.

Speelruimte

Wat Volkswagen betreft, worden vergoedingen als bonussen en marges voortaan sterker gekoppeld aan de daadwerkelijke output die dealers leveren. Dat moet hen meer speelruimte en commerciële uitdaging bieden. Tegenover de aangekondigde margereductie staat volgens de fabrikant een kostendaling. Zo worden processen afgeslankt en standards voor de bedrijfsinrichting beperkt. Daarmee krimpt de administratieve overhead en daaraan gerelateerde personeelsinzet, zodat capaciteit vrijkomt om productiever te worden. Investeren in nieuwe vestigingen is wat Stackmann betreft onwenselijk. Er zullen immers minder, maar grotere dealerorganisaties ontstaan, waar het volledige productgamma te zien is, inclusief elektrische voertuigen. Daarnaast wil Volkswagen toe naar onderscheidende formats als stads- en pop-up-stores en pure onderhoudslocaties.

Primaire entree

Hoewel de fabrikant stelt dat het dealernetwerk de primaire entree voor de klant blijft, behoudt men zich in de nieuwe overeenkomst het recht voor om zelf online auto’s te verkopen. Ook directe levering aan grote zakelijke klanten kan vanaf de fabriek gebeuren. Voor fleets en andere marktpartijen moet volgens Volkswagen een nieuw raamwerk worden opgezet. De aangekondigde opzegging heeft in Europa betrekking op zo’n 3100 dealercontracten. Bovag wijst erop dat de fabrikant nog geen enkele dealer daadwerkelijk heeft opgezegd. “Los daarvan: onze juristen zijn er om de leden te helpen. Het streven is altijd om in contracten een goed evenwicht voor alle betrokken partijen te krijgen.” De Nederlandse Volkswagen-dealercouncil was niet bereikbaar voor commentaar.  
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
11 december 2024
Studie ziet groeimarkt in batterijreparatie
11 december 2024
Samenwerking Michelin en Brembo
11 december 2024
Groeiambities met behoud van familiewaarden
10 december 2024
Vingerhoets sluit zich aan bij Profile
10 december 2024
Nederlander stelt werkgever verantwoordelijk voor duurzamere mobiliteit
10 december 2024
Stellantis en CATL investeren in batterijfabriek
Meest bekeken berichten
Recente reacties