ADAS gaat verzekeringspremie bepalen

Ook de mate van connectiviteit en repareerbaarheid inclusief de te verwachten kosten – denk aan high tech koplampen en radarsystemen – bepaalt straks de premie. Anderzijds zal de leeftijd – 18 of 85 jaar oud? – meer en meer een ‘onbeduidende’ factor worden. Zo luidde althans een stelling op een recent TU Automotive-congres, tijdens een workshop over automotive technology & insurance.

VIN-code

Verzekeraars bepleiten een database die aan de hand van de VIN-code van de auto alle ADAS-functionaliteiten benoemt. Uitdaging voor de verzekeraars is nog wel dat niet iedere autofabrikant dezelfde specificaties hanteert. Ook kunnen ADAS bij het ene voertuig wel en bij het andere niet worden uitgeschakeld. Een wereldwijde standaard is daarom een must, vinden verzekeraars.

Apk

De komende jaren zullen nieuwe personen- en bestelauto’s met hun ADAS-voorzieningen vaker uitkomen op een SAE level 3 niveau. Een database waarin van iedere geproduceerde individuele auto het ‘ADAS-DNA’ bekend is, zal er als het aan de verzekeraars ligt zo snel mogelijk moeten komen. De controle op de actualiteit van deze gegevens zou deel moeten uitmaken van de apk.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1581 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar

  • Avatar
    1 augustus 2019 om 11:42
    Permalink

    We roepen het al heel erg lang, het duurt helaas even voordat de echte impact daadwerkelijk doordringt!
    Even voor jullie beeldvorming, er zijn nog steeds maatschappijen, die dit niet kunnen, maar blijkbaar in veel gevallen ook niet willen begrijpen.?

    Wij kregen bijvoorbeeld pas geleden voor periode Q3-2019 nog een negatieve beoordeling.
    De reden is, dat we voor jouw veiligheid, met ons bedrijf geheel bij de tijd zijn.
    Onze kosten zijn nu te hoog t.o.v. (beun de haas) volg jij het nog?
    Straf krijgen in je beoordeling omdat je maximaal je best hebt gedaan voor de gezamenlijke klant, de wereld compleet op zijn kop!

    Hoe lang zal het nog duren dat ze ons een groot compliment sturen, dat we gelukkig voor alle betrokken partijen, met name voor jou als klant, goed opgeleid en gewoon helemaal bij zijn met de eisen van deze tijd en moderne auto’s kunnen en mogen herstellen? #jegaathetpaszienalsjehetbegrijpt

    Gelukkig hebben de meeste opdrachtgevers de slag inmiddels al wel gemaakt, daar zien we tenminste professionaliteit in het gesprek over deze noviteiten, letterlijk vertaald gaat dit over “leven en laten leven” heel simpel over jouw veiligheid.
    Met daarbij vanzelfsprekend de noodzakelijke en dus ook de financiële consequenties, we hebben het niet meer over een bepaalde vorm van risico- of Excel management.
    We hebben het over geborgde kwaliteit, vastgelegd wat er is gebeurd en hoe het is gebeurd en hoe het is hersteld.

    Zeg wat je doet en doe wat je zegt en leg dat vast!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *