Remmende voorsprong?

Kwaliteitsborging is ook anno 2014 nog niet voor elke schadehersteller een vanzelfsprekendheid. Ga je zover het woord Hiqure in de mond te nemen, dan gaan vele hakken in het zand en zijn soms haast furieuze reacties jouw deel.

Tijdens een algemene Focwa-ledenbijeenkomst in Houten voorzag de interessante agenda ook in het onderwerp Hiqure, een item dat me blijft boeien. Ons bedrijf, Koops Autoschade in Borger, heeft de nodige ervaring met Hiqure en inmiddels is de eerste herinspectie alweer achter de rug. Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat wij in 2012 haast om zo’n borgingssysteem zaten te springen terwijl er collega-schadeherstellers zijn die zo ingenomen zijn met en overtuigd van hun eigen reparatieproces dat zij zelfs helemaal niet willen nadenken over deze kwaliteitsborging. De emotionele reacties uit de zaal tijdens de vergadering in Houten verbaasden me toch weer. Er blijven steeds collega’s halsstarrig tegen het borgen van hun reparatiekwaliteit en zij uiten dat overduidelijk. De een trekt het opleidingsniveau van een panellid openbaar in twijfel – op basis waarvan is mij helaas niet duidelijk geworden. Een ander vraagt om antwoord op de vraag wie er op zo’n norm zit te wachten. Het roept bij mij de vraag op: heeft men zich überhaupt wel in de norm verdiept? Ik ben ervan overtuigd dat de huidige markt verlangt dat we vanuit klantperspectief moeten gaan denken en doen. Resultaten uit het verleden hebben daar weinig of niets mee te maken. Draai het eens om. Waarom zou een klant als een verzekeraar, een toch niet onbelangrijke klantengroep, kiezen voor een bedrijf dat zijn reparatiekwaliteit niet heeft geborgd? Men heeft de keuze en de kosten zijn voor deze klant gelijk. Ik denk persoonlijk het antwoord wel te weten. Door de toenemende complexiteit van onze auto’s, van materialen, elektronica en verbindingstechnieken, moet de reparatiekwaliteit wel geborgd zijn; volgens mij is er geen keuze. Hoe wil je bijvoorbeeld aansprakelijkheid anders kunnen weerleggen? Laten we eerlijk zijn, we hebben de afgelopen jaren toch niet onder een hunebed geleefd? We weten toch hopelijk allemaal dat de techniek steeds sneller wijzigt en dat reparaties complexer worden? De kans dat we met wettelijke aansprakelijkheid worden geconfronteerd neemt hierbij alleen maar toe. Van de 823 Eurogarant leden is iets minder dan de helft bezig de norm van Hiqure te onderzoeken of te implementeren. Ik verwacht dat er op 1 januari 2015 zo’n 200 tot 300 schadeherstelbedrijven hun reparatie-kwaliteit wel hebben geborgd met een ‘geaccrediteerde norm’. En die heet toevallig Hiqure. Geaccrediteerde schadeherstellers zullen bedrijven zijn met een duidelijke voorsprong. Het is daarom mijn visie dat de kwaliteitsborgingsnorm Hiqure van de Stichting KZS precies op tijd is gelanceerd. We hebben een leidraad om onze werkzaamheden vast te leggen en de kwaliteit daarvan te borgen. Met een geaccrediteerde norm. De voorsprong die we daarmee bereiken zal zeker geen remmende voorsprong blijken te zijn.

Albert Koops

Albert Koops heeft Koops Autoschade in 1991 opgericht. Dit bedrijf in Borger omarmde snel de toenmalige Hiqure-standaard om te onderstrepen dat het in deze werkplaats draait om kwaliteit.

Van Albert Koops zijn er nog 2 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Albert Koops