De auto van de toekomst

Hoewel nog slechts een heel klein deel van het wagenpark uit volledig elektrisch aangedreven auto’s bestaat, beginnen kleine en middelgrote garagehouders, aftersalesmanagers, onderdelen- en equipmentleveranciers zich al af te vragen wat er straks overblijft van de aftermarket van vandaag.

In Duitsland zijn al een aantal toekomstscenario’s in beeld gebracht. Willi Diez en Norbert Schreier (2015), alsook Horvath & Partners (2016) keken vooral naar de effecten van elektrische mobiliteit op de werkgelegenheid in de aftermarket. In ons eigen land trapte Bovag medio april af met een eerste rapport over de mogelijke effecten op het Nederlandse businessmodel van aftersales wanneer elektrische auto’s eenmaal het wagenpark zullen domineren. Afhankelijk van het aandeel elektrische personenauto’s ligt de verwachte aftersalesomzet in 2030 volgens VMS Insight, het bureau dat het onderzoek voor Bovag uitvoerde, 11 tot 16 procent lager dan vandaag. Daarbij heeft het omzetverlies aan margerijke producten zoals olie nog een versterkende uitwerking. De merkdealers zullen de eerste klappen moeten opvangen, aldus de onderzoekers. Eind september zal  RAI Vereniging in samenwerking met Innovam en Bovag een onderzoek presenteren naar de effecten van deze ontwikkeling op de werkplaats, ook wat betreft werkplaatsinrichting.

Consument

Daarnaast zal de HAN Automotive (onderdeel van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) in Arnhem, het laatste kwartaal volgend jaar de resultaten bekendmaken van een onderzoek naar de effecten van toekomstige voertuigen, bijvoorbeeld batterij- of brandstofcel elektrische, connected of autonome voertuigen op de bedrijfsvoering van het autobedrijf. Vooral dit laatste rapport zal het product van een diepgaande studie zijn, waar een breed scala aan stakeholders van de autobranche aan meewerken. Leo Buning en Menno Herkes van de HAN voeren de regie over dit onderzoeksproject. De overkoepelende onderzoeksvraag die daarvoor gedefinieerd is, luidt: hoe kan in een disruptieve tijd onderhoud en reparatie van auto’s toekomstbestendig worden georganiseerd? Lees het hele artikel in nummer 5 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 18 mei is verschenen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1691 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen