Zelf naar EV ombouwen

De ombouw van oudere auto’s op benzine of diesel naar vol-elektrisch begint bij onze oosterburen de hobbyfase in te gaan. In Duitsland is zelfs een EV-Kever-hype ontstaan. Is er een Buggy 2.0 fase aanstaande?

De kans dat particulieren massaal hun personenwagen gaan omzetten naar ‘elektrisch’ lijkt theoretisch. Alleen al de kosten vormen een obstakel. De kosten voor een voertuig voor dagelijks gebruik, dat sneller kan dan tachtig kilometer per uur en beschikt over een aanvaardbare reikwijdte kunnen al snel richting de twintig mille gaan. Veel meer dan een hobbyproject levert het de gemiddelde privébouwer waarschijnlijk niet op. Maar autobedrijven die op zoek zijn naar nieuwe business (er zijn al enkele opgestaan, ook in ons land) hebben er wellicht oren naar.

Goedkeuring

Dan moeten ze in Duitsland wel voldoen aan de TÜV-eisen.  Ombouw naar elektrische aandrijving dient met de grootste nauwkeurigheid te gebeuren, denk alleen al aan de hoogvoltagesystemen, Met het oog op de verplichte keuring na de operatie heeft TüV een eisenpakket met tips uitgebracht, zodat de aspirant EV-bouwer tijdens de klus technische valkuilen kan omzeilen. Dit achttien pagina’s tellende document is via de onlineshop van TüV te koop voor 33 euro voor 33 euro (als te downloaden pdf) of voor bijna veertig euro als gedrukte kopie. In de Engelstalige versie gaat het om ‘Electric vehicles in the individual approval procedure: Vehicles 764’). Interessant leesvoer, ook voor wie geen ombouwplannen koestert maar in zijn dagelijkse werk te maken heeft dan wel krijgt met EV’s.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1703 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen