Als automotive-mensen weten we wat er gebeurt als de timing verkeerd staat: het ragfijne spel tussen kleppen en zuigers raakt uit balans, zodat elkaar nooit rakende delen ineens in botsing komen.

Het resultaat is een regelrechte catastrofe die alleen ingrijpende revisie kan corrigeren. Het belang van de juiste timing is ook zakelijk niet te onderschatten.

John van Zweden gaf als afsluiting van het vierde Nationaal Aftersalescongres (zie verderop in dit nummer een uitgebreid verslag) een aantal sprekende voorbeelden. Uit passie voor ‘zijn’ club stapte hij met vier locals in een avontuur dat leidde tot het compleet overnemen ervan. Zijn investering van vijftig mille (in ponden) is inmiddels ruim dertig miljoen euro waard. Dat is niet alleen het gevolg van timing op dat moment, maar een aaneenschakeling van goed getimede besluiten. Aan de kant van Swansea maar ook bij concurrenten. En wat geluk, vanzelfsprekend.

Het lijkt ver weg te staan van de autobranche als geheel en van het lokale autobedrijf in het bijzonder. Toch kon de goede verstaander er wijze woorden beluisteren. Neem het voorbeeld van de sterspelers. Het beleid is om niet de hoofdprijs te betalen voor de absolute top waar iedereen achteraan jaagt maar zelf groeibriljanten te zoeken, actief te scouten. Dat pakt goed uit, want de club heeft een aantal keren goudgeld verdiend door op deze manier spelers meerwaarde te geven en de geboekte spelresultaten zorgden vervolgens voor hoge biedingen om ze vrij te kopen.

Het gaat echter niet altijd goed, bijvoorbeeld als je sterspeler te vroeg wordt weggekocht en je het intern nog slecht kunt opvangen. Het is dus een kwestie van ragfijn aanvoelen wanneer het verkoopmoment rijp is. Dat lukte niet altijd, zoals die keer toen een forse overnamepremie van veertig miljoen werd afgeslagen door Swansea en de speler gedemotiveerd raakte. Het gevolg: de club moest geld toegeven om ervan af te komen…

In de beleggerswereld heet het ‘stilzitten als je geschoren wordt’ en die tegeltjeswijsheid staat op gespannen voet met ‘een vallend mes proberen te vangen’. De crux is timing. Dat geldt in de dagelijkse praktijk voor het occasionbeleid, voor overnamekansen en voor het al dan niet omarmen van marktverstorende trends die voor een hype worden aangezien. Succes.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties