In een studie meldt de International Council on Clean Transportation (ICCT) dat de conventionele verbrandingsmotor nog voldoende ruimte biedt voor technologische verbetering, nodig om in 2025 de grenswaarde van 70 gram CO2 per kilometer te halen.
CEO Peter Mock stelt dat de auto- en onderdelenindustrie samen deze klus kunnen klaren. Wel betekent de doorontwikkeling dat de kostprijs van de personenauto, afhankelijk van het type motor, met ruim 1.000 tot 2.500 euro omhoog zal gaan.
ICCT is een in de VS zetelende, onafhankelijke adviesorganisatie zonder winstoogmerk. Zeker voor de onderdelenindustrie is een langere levensduur van bestaande motorconcepten belangrijk, aangezien ze op die manier langer kan profiteren van haar investeringen – niet in de laatste plaats in de aftermarket. Bovendien krijgt de automobielindustrie zo langer de tijd om duurzame elektrische mobiliteit te ontwikkelen en bovenal betaalbaar te krijgen voor de particulier. Innovaties, bijvoorbeeld ten aanzien van batterijen en aandrijvingen, moeten ervoor zorgen dat de kostprijs van een elektrische auto aanmerkelijk daalt. Ook voor de politiek, die lagere emissiewaarden verlangt, is 70 gram CO2 per kilometer in een verbrandingsmotor goed nieuws.