“Als je van autobedrijf wil transformeren tot mobiliteitsaanbieder, dan betekent dit nogal wat. Zelfs een dealer die ook financiële services en schadeherstel aanbiedt, en een tankstation en wasstraat exploiteert, blijft een autodealer, een autobedrijf zoals dat al honderd jaar bestaat. Wie mobiliteitsaanbieder wil worden, moet uit de comfortzone van het oude verdienmodel treden.

jos-veldhuisenVoor veel mensen met de wens om van A naar B te gaan hoeft die verplaatsing helemaal niet met de eigen auto te gebeuren. Een Uber of een deelauto kan zomaar het alternatief zijn. Voor een mobiliteitsaanbieder geldt dat alle vervoerswensen en daaraan gerelateerde diensten kunnen worden aangeboden. Daar horen ook tweewielers bij, de in opkomst zijnde EV-step of een OV-oplossing. Combinaties van producten en diensten is waar het om gaat. Die diensten hoeven overigens niet eens aan een auto of überhaupt vervoer gerelateerd te zijn. De voice controlled connected car gaat straks als een multi-dienstenplatform en informatie-assistent functioneren. In huis wennen we al aan het idee via Alexa of Siri. Ook in de auto is deze technologie al beschikbaar. In 2025 moet je een scala aan diensten beschikbaar hebben die de consument, zowel particulier als zakelijk, bij één probleemoplosser af wil nemen. Bij jou als autobedrijf dus, als die term dan nog bestaat. Het autobedrijf zal een supermarktmodel moeten omarmen, dat de klant een brede en diepe keuze biedt en dat ook maatwerk biedt. Ook online! Voor wie niet over de competenties beschikt om alles aan te kunnen bieden, rest samenwerking en de mogelijkheid om als deelaanbieder samen met anderen toch een portfolio aan mobiliteitsoplossingen te bieden. Geen supermarkt, maar een winkelcentrum: ieder voor zich, maar onder één dak. In wezen heb je het dan over een mobiliteitsplatform. In de nieuwe retail geldt: big is beautiful, ook al biedt dat geen garantie op overleven. Dealerholdings zijn daar het bewijs van, waar we groei zien, zoals bij Van Mossel, Broekhuis, Emil Frey en Wensink, maar ook holdings op een kruising van groot naar minder groot, zoals bij Stern. En we zien holdings in mineur, zoals in het recente verleden Pouw en Koops. De enige keuze die je moet maken, is of je een Lidl, Aldi, Jumbo of Albert Heijn wil worden. Daarnaast heeft ook de kleine supermarkt bestaansrecht, maar die heeft wellicht ook minder ambitie.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
30 juni 2025
Dekra viert honderdste verjaardag
30 juni 2025
RAI Vereniging: Zet mobiliteit centraal
30 juni 2025
Clepa presenteert duurzaamheidsmanifest
30 juni 2025
Focus op bandenafzet
27 juni 2025
Formeel akkoord over cao MvT
27 juni 2025
123Ruit toont ambitie in MVO-jaarverslag
Meest bekeken berichten
Recente reacties