In 1966, ik was elf jaar oud, ging ik op zaterdag bij een vriend van mijn vader ‘helpen’ in zijn éénmanswerkplaats in de Amsterdamse Binnen Bantammerstraat. Behalve dat ik daar het aftersalesvirus opliep, leerde ik er ook lassen en vooral dat werkplaatsactiviteiten goed geld opleveren.

Afgelopen januari werd ik zeventig jaar of, zoals de Belgische psycholoog Herman Konings mij onlangs leerde: lanceerde ik versie 7.0 van mezelf, wat in plaats van ouder worden, juist betekent dat je aan een volgende, vernieuwende fase begint. Mij past die kijk op de zaak wel, want de aftersales en de aftermarket zijn dynamisch en vernieuwen zich continu. Dat moet ook wel, in tijden van grote transities als elektrificatie, digitalisering, verduurzaming, naast geopolitieke spanningen en een toenemende technologische complexiteit, versterkt door de opkomende toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI).

Een onderwerp dat in relatie staat tot AI is dat van de ontwikkeling van de quantum- of supercomputer. Met dergelijke rekenkracht zal de inzet van AI een enorme vlucht nemen en voor veel disruptie zorgen, stellen de kenners. Algoritmen zullen zich razendsnel aanpassen aan de voortschrijdende kennis die – gewild en ongewild – op het wereldwijde web wordt gedeeld. Dat dit niet alleen positieve gevolgen heeft, zal duidelijk zijn. Geen cyber- of andere databescherming zal meer veilig zijn voor BigTech (of autofabrikanten).

Terug naar de aftermarket en de aftersales. Die zullen zeker baat hebben bij de supercomputer en hebben dat nu al met AI. Software en data zijn voor een duurzame toekomstige auto zowel het hart als de smeerolie. En hoewel ik geloof in zo’n digitale toekomst van en voor de branche, zie ik ook veel hypeverhalen die je op het verkeerde been kunnen zetten, want nog al te vaak is kennis van zaken wat deze onderwerpen betreft ver te zoeken.

Dat geldt ook voor mij, dus ga ik een serieuze cursus AI volgen en mij verdiepen in de quantum-wereld, om straks de software defined car en de remote gestuurde aftersales beter te kunnen begrijpen. Sinds 1966 is er veel veranderd en er gaat versneld nog heel veel meer veranderen. Tegen de tijd dat ik versie 8.0 van mezelf lanceer, leven we zeker weten in een geheel vernieuwde aftermarket.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 maart 2025
Sterk, licht, groen en circulair staal
19 maart 2025
CarGarantie: Reparatiekosten boven 700 euro
19 maart 2025
Diks Autoverhuur start franchise
19 maart 2025
Micha Roco voorzitter Hyundai dealervereniging
19 maart 2025
Inter Cars opent logistieke hub
19 maart 2025
Alex Gelbcke (LKQ) naar ZF Aftermarket
Meest bekeken berichten
Recente reacties