In Engeland is er sinds kort een advocatenkantoor dat zich afficheert als ‘het enige advocatenkantoor zonder advocaten’. Garfield AI Law, opgericht door jurist Philip Young en techspecialist Daniel Long, adviseert klanten uitsluitend op basis van kunstmatige intelligentie. Het is een AI-concept, gebouwd met de input van jurisprudentie. Garfield werkt bovendien met vaste prijzen. Deze aanpak, waarbij het niet gaat om complexe zaken, bespaart tijd en geld. Het geeft een klant de mogelijkheid om met het door AI gegenereerde stuk, met de tegenstrever om de tafel te gaan en wellicht een oplossing te forceren.

Nu uw autobedrijf. De werkplaatsklant zoekt voor zijn auto op een onderhoudsplatform naar de prijs en de tijdsduur voor een apk en een onderhoudsbeurt. Een AI-module komt met de beste prijs-prestatie voor de job: 350 euro. Alle mogelijke data, zoals verreden kilometers, onderhoudshistorie, model en bouwjaar zijn daarbij voor de AI-robot beschikbaar, inclusief de resultaten van een remote diagnostics-concept door simpelweg de virtuele receptionist toestemming te geven een connectie te maken met de auto. Vervolgens zoekt de robot op het platform een autobedrijf dat de klus voor 350 euro wil doen. Toekomstmuziek? Vandaag de dag zullen nog weinig potentiële klanten deze weg volgen, maar hoe zit dat met de gedigitaliseerde generatie Z, op zoek naar betaalbare mobiliteit?

Ik hoor u zeggen dat u het niet voor 350 euro gaat doen. Gelijk heeft u, op dit moment in ieder geval, maar in het buitenland zijn er al platformen, al dan niet met een onderdelendistributeur erachter en waar autobedrijven zich bij aangesloten hebben, die gelijksoortige services aanbieden. Een keiharde prijsafspraak maakt daar nog vaak geen deel van uit, want ze bouwen met kleine lettertjes enige flexibiliteit in, maar als AI-prijsadviezen in de praktijk betrouwbaar blijken, zal er wellicht een verzekeraar instappen om de missers van zo’n voor de klant keiharde afspraak te verzekeren.

Het idee van gegarandeerde prijzen is niet nieuw. Sterker nog: de autobranche heeft er al de nodige ervaring mee. Recent zag ik in het FD een advertentie van BMW waarin een onderhoudscontract voor een vaste prijs werd aangeboden. Die praktijk zal steeds meer gemeengoed worden wanneer het op termijn ook mogelijk wordt het niet-fysieke deel van het onderhoudstraject (de diagnose, het maken van de werkplaatsafspraak en het afschrijven van de euro’s) door een AI-robot te laten doen. Autofabrikanten zullen dat aansturen. In de onafhankelijke aftermarket zullen Bosch, LKQ, AAGB, Autodoc en andere partijen ongetwijfeld volgen. Welkom in de ‘heerlijke’ nieuwe wereld van de aftersales.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 oktober 2025
In 2027 online verlengen rijbewijs mogelijk
7 oktober 2025
Recyclingbijdrage omhoog naar 22,50 euro
7 oktober 2025
KwikFit vernieuwt opleidingscentrum
7 oktober 2025
‘Heerlijke’ nieuwe wereld
6 oktober 2025
Bidirectioneel laden in Utrecht brengt Berg Gouden Stekker
6 oktober 2025
BMW via Reddit op zoek naar automonteurs
Meest bekeken berichten
Recente reacties