2030; een volgeboekte werkplaats

Eén januari 2030, 11.30 uur. Het oude jaar 2029 is uitgezwaaid met vuurwerk en champagne. Het is niet eens zo laat geworden. Vandaag nog even rustig aandoen. Morgen, woensdag 2 januari, lonkt een nieuwe werkdag, die van 8.00 tot 22.00 uur duurt (heel normaal in 2030).

Via de iPad heeft u net de werkplaatsplanning voor de rest van week doorgekregen. Twaalf onderhoudsafspraken via Booking.com en acht afspraken (waarvan drie private leaseauto’s) via Lessor.com, het platform van de grote gezamenlijk opererende leasemaatschappijen als het om ROB gaat. Particulieren die zelf een werkplaatsafspraak maken, zijn een zeldzaamheid, maar twee autobezitters hebben zowaar online een afspraak gemaakt (want de receptie bestaat niet meer). Eén voor onderhoud en de ander met een mogelijke storing, die overigens al keurig via de app van het telematicasysteem is gemeld. Er staan ook twee cosmetische schades ingepland. Iets dat niet meer zo vaak voorkomt door alle hoog autonome auto’s en hun telematicasystemen. Schadeherstelbedrijven zijn er dan ook niet zoveel meer. Dealers en universele autobedrijven hebben schadeherstel naar zich toegetrokken met behulp van hun brancheorganisatie.

Op het eigen platform van het werkplaatsconcept, waarbij u bent aangesloten, controleert u de lijst met foutcodes die via het telematicasysteem zijn gemeld. Niets aan de hand; alle klanten kunnen morgen gerust naar hun werk toe. Wel zijn er twintig onderhoudsberichten. De komende drie weken zijn er flink wat klanten aan onderhoud en deelvervangingen toe. Ook deze meldingen worden via de app gemeld bij de autobezitters en berijders. Op zes klanten na, moeten alle auto’s bij de klanten thuis worden opgehaald. Het systeem heeft het ophaalschema al gemaakt en het lokale uitzendbureau ingeschakeld, dat meestal binnen een halfuur een bevestiging stuurt.

Via het scherm ook een bevestiging van de onderdelenleverancier over de onderdelen die morgen nodig zijn en vannacht worden geleverd. Er zijn geen backorders, want de leverancier heeft een plansysteem dat automatisch de onderdelenbestelling doorgeeft. Dat systeem heeft gecalculeerd dat het werk morgen kan worden gedaan met twee monteurs minder. Donderdag en vrijdag is wel een volle bezetting nodig. Alle medewerkers hebben flexibele contracten en via het systeem wordt het team voor morgen alvast voorgesteld. Er is alleen nog akkoord nodig en de twee monteurs krijgen via de mail te horen dat ze niet nodig zijn en iets anders kunnen gaan doen.

Ondertussen is het 12.00 en is het toch een nuttig halfuurtje geworden. De rest van de tijd kan er nog van de vrije dag worden genoten. Toch makkelijk, denkt u, dat we zoveel processen hebben geautomatiseerd in 2030. En ook makkelijk dat alles connected is: de klanten, de auto’s, de werkplaats en de leveranciers. Nog vijf jaar verder en het zou zomaar kunnen dat u overbodig wordt. Wie had dat gedacht in 2016.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1804 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.