Heeft de concurrent bij u het licht al uitgedaan?

Tomorrow is only a day away, zingt Annie sinds 1977 in de gelijknamige musical. En inderdaad, soms liggen er slechts 24 uren tussen je eigen historie en de toekomst van je concurrent als je even niet alert bent.

Het is allemaal het gevolg van de steeds sneller gaande ontwikkelingen, zeker in de autobranche. Snel is relatief, zo weten we dankzij de berekeningen van Albert Einstein, maar toch. Internet heeft de wereld een stuk kleiner gemaakt. Via een muisclick of vingertip weten we direct wat er in de wereld gebeurt. Maar we weten soms te weinig van wat er direct om de hoek bij onze concurrent gebeurt. Hoe de directe bedreiging van de eigen business op slechts een paar meter afstand wordt vormgegeven.

Dat komt omdat veel managers zijn overtuigd van hun eigen kunnen. Ze denken alles te weten van het eigen bedrijf, inclusief de klanten en de concurrentie. Maar schijn bedriegt. Want de ogenschijnlijk vriendelijk, zakelijke buurman heeft een agenda die hij niet laat zien. En je eigen, trouwe klant van weleer is via zijn tablet een stuk wijzer geworden. Loyaliteit blijkt een houdsbaarheidsdatum te hebben, zeker als je ‘vergeet’ de relatie te onderhouden.

De inzet van nieuwe technologie (online mogelijkheden) is voor de één nog een grote drempel, maar voor de ander al gesneden koek. Er zijn nog steeds (teveel) ondernemers die niet, te laat of met te weinig kennis naar de digitale mogelijkheden van hun eigen business kijken. Neem bijvoorbeeld het online plannen van een werkplaatsbezoek door potentiële werkplaatsklanten. Dat is juist een drempelverlagende gemaksfactor.

Telematica is een complexere, digitale ontwikkeling. Na de aanstaande introductie van de e-call in 2015, lijkt de service-call in het verlengde te liggen, maar niets is minder waar. Sterker nog, diverse onderdelenfabrikanten en samenwerkende telecom- en ictbedrijven, hebben de fabrieksgebonden e- en s-call al ingehaald. Er zijn nog wat technische drempels, maar nog voor de zomer, wordt op diverse plekken in Europa de service-call geïntroduceerd, via een dongle en smartphone. In het onafhankelijke kanaal wel te verstaan. Dan kan er een serieuze gestuurde onderhouds- en reparatiestroom op gang komen. En in het verlengde daarvan een dynamische vorm van onderhoud, maar dan zijn we een paar jaar verder.

Wie van deze lange termijn trend wil profiteren, moet er vanaf het begin bij zijn. Maar dan moet je als ondernemer, als manager en totale organisatie, de nieuwe ontwikkelingen wel willen omarmen. Doe je het niet, dan blijkt inderdaad: tomorrow is only a day away. De vraag is: brandt het licht op volle sterkte of heeft de concurrent het licht bij u al vast uitgedaan?

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1778 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.