Het spiegelbeeld van een driejarige

In dit 51ste nummer van Aftersales Magazine even geen zakelijke column, maar wel eentje waar u zakelijk wat aan heeft. Leven, overleven en doorzetten, daar gaat het dit keer vooral over. En een beetje over omzet en marge. Het gaat over Mika en wat u van hem kan leren. Het omgaan met een crisis en de inzet die nodig is om te overleven.

Ik leerde Mika begin april kennen in de Automotive Business Lounge bij de wedstrijd FC Utrecht-Heracles Almelo (het werd 2-1). Alle bedrijven met een eigen lounge hadden hun ruimte ter beschikking gesteld aan het Koningin Wilhelmina Kinderziekenhuis en organisaties, zoals Stichting Opkikker. Met bussen en ambulances werden driehonderd (dood)zieke kinderen als vips binnengehaald, waaronder nierpatiëntje Mika.

Hij was voor één dag gebombardeerd tot FC Utrecht fan. Niet dat hem dat veel interesseerde, het had net zo goed een andere club kunnen zijn. Hij klapte net zo hard voor Utrecht als voor Heracles. Nee, hij voetbalde veel liever zelf in de lounge en op de gangen van het stadioncomplex. Alle energie die hij had gebruikte hij bij voorkeur om te scoren tussen de tafels en stoelen. Hij speelde zijn eigen wedstrijd en zette zijn ziekte even opzij. Overleven en wachten op betere tijden, dat is wat hij doet.

Op weg naar huis zette zijn levensverhaal me aan het denken. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft Mika al veel achter de rug. Zijn vader stond zijn eigen nier aan hem af, maar die werd helaas snel afgestoten. Via een stoma krijgt hij vloeibaar voedsel toegediend, omdat zijn lijf geen gewoon voedsel kan verdragen. Desondanks is hij een vrolijk kereltje dat zijn best deed om een goal te scoren. Met zo’n akelige voorgeschiedenis, verwacht je misschien een zielig joch. Het tegendeel is waar: hij gedroeg zich als Willem van Hanegem, een bikkel die voor meer dan honderd procent zin heeft in het leven.

Door dit verhaal moet u zich maar bedenken dat het veel slechter kan, dan minder omzet en dalende marges. Ik ben realistisch genoeg om te weten dat uw zakelijke missie een totaal andere strijd is dan die Mika, zijn broertje Sven en zijn ouders iedere dag voeren. Zij moeten wachten tot een noodlottig ongeval van een ander, hen een nier oplevert.

Gelukkig bent u in de omstandigheden dat u zelf het initiatief kunt nemen om de zaken te keren, een nieuwe richting in te slaan en te overleven. Laat de inzet van deze driejarige topper uw spiegel en inspiratie zijn, al is het maar voor heel even.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1678 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *