Koffieuurtje blijft na de beurs

Jammer dat de vakbeurs Autovak RAI maar eenmaal per twee jaar is. Niet dat ik de standhouders – vaak onze leden – iedere halfjaar een beurs toewens. Wel omdat we met de diverse collega’s van RAI Vereniging afdeling Autovak op deze manier vier dagen lang met onze leden en hun klanten konden praten. Face to face, niet via e-mail of sociale media. Een één-op-ééngesprek is in mijn overtuiging de meest sociale communicatievorm, ook al ben ik dagelijks met telefoontjes, e-mail, Linkedin en Facebook bezig.

Ik heb op Autovak RAI ook geleerd dat klanten, en in ons geval leden, vaak snel een beslissing willen. Snel antwoord op een vraag, want de moderne communicatietechnieken bieden die mogelijkheid toch. Soms is het verstandig om een antwoord voor te bereiden, zodat het degelijk en betrouwbaar is. Te snel iets roepen kan betekenen dat je onnauwkeurig bent en dan ben je ook snel onbetrouwbaar. Naar je klanten luisteren is één, in actie komen is twee.

Als RAI Vereniging afdeling Autovak willen wij – net als een importeur zijn grossier of een grossier zijn autobedrijf – onze klanten helpen hun business zo goed mogelijk te doen. We willen zorgen voor een goede zakelijke omgeving, voor specifieke diensten en voor informatie. Dat alles moet de leden van RAI Vereniging verder helpen hun strategie te ontwikkelen (marktinfo verstrekken) en/of hun organisatie sterker te maken (via trainingen). Dat doen we door met de overheid te overleggen, met andere brancheorganisaties ervaringen uit te wisselen, leden met elkaar in contact te brengen en marktonderzoek te initiëren. Denk aan het GfK-onderzoek van eind vorig jaar.

Dat kan alleen als onze leden ons steunen. De kracht van RAI Vereniging afdeling Autovak wordt niet bepaald door het bestuur en het (kleine) secretariaat, maar door de inzet van de leden. U hoopt dat uw klanten loyaal zullen zijn en u voorzien van feedback zodat u kan inspelen op de vragen uit de markt en zo willen wij van u horen wat u graag wil, weten welke activiteiten u wenst en wat u wel en niet op prijs stelt.

Ik krijg nog weleens te horen dat we te ver van de dagelijkse praktijk staan. We weten niet over te brengen dat het niet zo is. Gelukkig was en is er de vakbeurs Autovak RAI. Maar we zullen nog vaker met onze klanten, met de leden aan tafel moeten. Wij doen dat graag, maar we vragen wel dat als u iets hoog zit, u zich dan wel zelf uitnodigt aan die tafel. Iedere beursdag was er een koffi euurtje voor standhouders (idee van een lid), waar er stevig werd gecommuniceerd. Dat mag wat mij betreft gewoon doorgaan. En dat kan op ons dan wel uw kantoor. Laat het ons weten, want ook al is ons team klein, we kunnen samen, met u dus, best bergen verzeten en drempels slechten.

En voordat we het vergeten, nog bedankt voor uw fantastische inzet op Autovak RAI ­­2011,

namens het team van RAI Vereniging afdeling Autovak

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.