Misschien leer ik het nooit

Twitter, Facebook en andere sociale media; eerlijk gezegd weet ik er niet zoveel van. Mijn collega’s onder de dertig hebben opgezwollen vingers van het veel te kleine toetsenbord.

Eigenlijk zag ik eerder ook niet het nut van sociale media, maar door het ‘Facebook-feest’ in Haren ben ik onder de indruk van de bereikbaarheid en (on)macht van een online berichtje. Als de positieve uitwerking net zo groot is als de negatieve, dan wordt het nog wat met die sociale media.

Uit een enquête onder Amerikaanse bedrijven blijkt dat de marketinginvesteringen in sociale media tot nu toe relatief laag zijn. Maar uit diezelfde enquête blijkt ook dat daar de komende jaren een enorme versnelling aan zit te komen. In 2011 gaf zeven procent van de bedrijven meer dan twintig procent van hun budget uit aan sociale media, terwijl 67 procent er minder dan vijf procent aan spendeerde. In 2014 is 28 procent van plan ruim 20 procent van het marketingbudget aan sociale media uit te geven en zal slechts 13 procent er minder dan vijf procent aan uitgeven.

Vanaf 2014 zullen sociale media nog meer teweeg brengen, want dan worden de ‘game’-jongeren volwassen. Voor hen is een iPhone of tablet net zo gewoon als een balpen voor de babyboomers. Zagen babyboomers de eerste man op de maan nog in zwart-wit beeld, 40-plussers hadden de eerste video, 30-plussers keken naar hun eigen kinderkanaal en 20-plussers kregen de keuze uit 40 kanalen. Dat zijn de grote online gangmakers van de toekomst. Geloof het of niet: er zijn speciale apps voor huisdieren. Daar kunnen poezen een virtuele muis of vis vangen. Wij hebben thuis vier katten en die hebben af en toe hun iPad-kwartiertje.

Op school leren jongeren alles al digitaal. Ze moeten nog wel ‘ouderwets’ uit hun hoofd leren, maar kennen alle online zoekmethodes en zitten al lang op het spoor van sociale media. U, maar zeker ikzelf, moet oppassen die trein niet te missen. Het was voor Haren trouwens beter geweest als de trein letterlijk en figuurlijk niet was gestopt. Overigens heeft de gemeente verzaakt om via datzelfde Facebook tijdig het feest te cancelen of alvast keiharde maatregelen aan te kondigen. Mij was hetzelfde overkomen, want tot vandaag had ik ook niets met sociale media. Misschien leer ik het nooit, maar ik doe nu een poging bij collega’s en mijn kinderen, want die willen nu al dat ik via Facebook reageer!

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1719 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.