Nee zeggen, terwijl iedereen ja wil horen

Toen de eerste week van februari de Elfstedenkoorts toeslag, was er voor automanagers veel te leren. Het viel mij op dat in de loop van de kouder wordende nachten, veel buitenstaanders van ver buiten Friesland, konden voorspellen dat de tocht der tochten op zondag 12 of maandag 13 februari zou plaatsvinden.

Volgens sommige experts was zaterdag 11 een mooie optie, zodat de zondagsrust in acht kon worden genomen. Nu ben ik geen schaatser, maar ontspannen schaatsen, de Elfstedentocht (Âlvestêdetocht in goed Frysk) is 200 kilometer, lijkt me rustgevend. Bovendien kun je na tien kilometer overstappen op de koek en zopie.

En experts hebben natuurlijk een gevolg. Hoteleigenaars en caféhouders konden de reserveringen niet aan en wederom rekenden veel buitenstaanders de Friese horeca al rijk. Maar luisterde je naar het Friese nieuws, via de digitale televisiestromen ontvang ik in Almere ook Omroep Fryslan, dan bleek het doorgaan van de Friese marathon (bijna vijf Griekse marathons) nog helemaal niet zeker. Natuurlijk, de hoop was er, maar de realiteit was een andere. De expert bij de kachel in Hilversum of de Friese dorpsbewoner op het ijs in Balk; het verschil tussen beide was bijna net zo groot als de fysieke afstand.

Nog een voorbeeld waarbij de experts alles al wisten: de uitwedstrijd Ajax-Manchester United. Thuis hadden de Ajaxieden al met 0-2 verloren. De returnwedstrijd op 23 februari was volgens de experts een formaliteit. Geen schijn van kans voor de Amsterdammers, dat wisten ze zeker. Ajax versloeg de Engelsen met 2-1, wat helaas niet genoeg was om door te gaan naar de volgende ronde. Maar de experts zaten er behoorlijk naast wat de wedstrijd betreft. Met beide sportevenementen is een parallel te trekken met de autobranche. Het verschil tussen de experts en vele managers, ver van de dagelijkse garagepraktijk en de medewerkers op de werkvloer, is namelijk bijna net zo groot als de afstand Hilversum-Balk of Amsterdam- Manchester. Plotsklaps weet iedere adviseur het absoluut zeker: aftersales is de oplossing voor de margeproblemen van de dealer. Koester de werkplaatsactiviteiten en je behoort tot de winnaars. Alleen weten de experts niet hoe ze het moeten uitvoeren. Er wordt wel veel gepraat, maar een echte aftersalesvisie ontbreekt.

De branche staat op alle niveaus en in alle segmenten onder druk. Dealers, universele garages, schadeherstellers, bandenspecialisten, grossiers en leveranciers; allemaal weten ze dat de eerste helft van 2012 minder makkelijk zal zijn. De prijzenslag die als een poolwind door de showrooms waait, dreigt daarbij de werkplaatsmarges te bevriezen. Duidelijk durven kiezen en het onderscheid durven maken, is de enige remedie. Petje af voor Wiebe Wieling, voorzitter van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden, die tegen alle mediadruk in, zijn eigen verantwoorde keuzedurfde te maken. Nee zeggen, terwijl iedereen ja wilde horen. Of Frank de Boer, die niet meehuilt met de wolven in het bos, maar gewoon scoort met Ajax. Nu al lopen de experts zich warm voor de Olympische Spelen. In de werkplaats zijn geen medailles te verdelen, streven naar het allerbeste resultaat is de enige optie.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1602 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *