Onsportieve concurrentie

Binnenkort beginnen weer enkele grote sportevenementen: de Olympische Spelen in Londen (27 juli t/m 12 augustus) en daarvoor nog de Tour de France (30 juni t/m 22 juli) en het EK voetbal (8 juni t/m 1 juli). Dat gaat weer uren televisie opleveren.

Media Markt verwacht dat veel vakantiegeld (in rook) zal opgaan aan een nieuwe televisie, want de consument wil graag een digitale blik op deze evenementen. De reiswereld meldt dat voor deze zomer het nodige vertier wordt geboekt. En volgens de telecomwereld geven we steeds meer geld uit aan intelligente mobieltjes en Ipad-achtigen. Een volle tank benzine is al gauw een flinke hap uit het gemiddelde gezinsbudget. En dan moet de consument nog eten, roken en loungen. Bij iedere zonnestraal zie ik de terrassen in ieder geval vol zitten. Alsof er geen crisis is. Gelukkig maar trouwens, want als we helemaal niks meer uitgeven valt de economie stil.

Onze overheid bezuinigt en hoopt dat de consument het geld laat rollen. Maar voor de meeste gezinnen is het afbouwen van schulden net zo belangrijk als voor Haagse politici. Daardoor wordt het vanzelf een stuk stiller in diverse branches. Natuurlijk heeft de consument wel wat te besteden, maar de grote vraag is waaraan hij zijn geld gaat besteden.

ING waarschuwt niet voor niets voor een krimpende markt dit jaar. Het wordt dus hard werken om te zorgen dat klanten hun geld in uw werkplaats gaan uitgeven. De consument heeft de eerste maanden van dit jaar flink bezuinigd op de werkplaatsfacturen. Grossiers merken dat niet zozeer het aantal orders afneemt, maar het aantal orderregels. Bij een onderhoudsbeurt laat de klant steeds vaker het interieurfilter nog maar even zitten, net als dat deukje trouwens.

Ik beleefde laatst een interessant ontbijt in een hotel. Achter mij zaten vier bouwvakkers die er niet mee zaten dat ze binnenkort op straat zouden staan. Ze hadden namelijk net een belrondje gedaan onder hun ‘zwarte klanten’. Tot mijn verbazing begreep ik dat ze die klanten geen verbouwing, maar onderhoud en reparatie aan de auto hadden aangeboden. Ze hadden al geïnvesteerd in gereedschap, laptop met technische data en online hadden ze een flinke partij motorolie gekocht tegen een lage prijs.

Er is dus nog steeds een markt voor onderhoud en reparatie, alleen moet u er wel alert op zijn. Als een bouwvakker werkplaatsklanten kan vinden, dan moet een autobedrijf dat ook kunnen. Natuurlijk snap ik heel goed dat dit geen sportieve concurrentie is. Toch moet u ook dit jaar de continuïteit van uw bedrijf garanderen. Dat vereist een Olympische prestatie van het hoogste niveau. Zonder gouden medaille, maar met een balans met zwarte cijfers.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1804 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.