Schadesector gedeukt de toekomst in

De daling van het werkaanbod in de schadebranche verschilt per segment, zo concludeert de Rabobank in haar Thema-update schadeherstel. Het aanbod vanuit de lease en sturing daalt, terwijl het WA-segment stabieler is.

Wachten op ‘oude tijden’ heeft geen zin, volgens de bank, dit is de nieuwe werkelijkheid. De schadesector moet juist nu meebewegen met marktontwikkelingen. Samenwerking is nodig op alle fronten, ook om een grotere vuist te maken richting de opdrachtgevers. De branche moet zich juist nu laten horen, zo bepleit de bank. Schadeherstellers moeten het zoeken in nieuwe klantgroepen, nieuwe productoplossingen en andere afspraken binnen de ketens over de verhouding gestuurde en niet-gestuurde schade. Behalve verbetering van de positie in de gestuurde schade, zou andere, eigen business opgebouwd moeten worden (kunststofreparatie, spot repair, cosmetisch herstel), zo schetst de bank. Veel schadebedrijven zouden dit al goed kunnen, alleen weet de markt het niet altijd.

Alternatief

Rabobank verwacht dat schadeherstellers de komende tien jaar meer een bewuste keuze maken voor de marktpositie van hun bedrijf. De bank onderscheidt drie verschillende strategieën: de lage kosten-strategie (herstelfactory, kwantiteit en gestuurde schadestroom), focusstrategie (netwerker, focus op niet-gestuurde schade, kleinschalig, regionaal/lokaal) en differentiatiestrategie (herstelatelier, proactief, innovatief, co-creatie met klant).

Samenwerking is op dit moment cruciaal, zo wordt in de Thema-update benadrukt. Aansluiting bij een keten kan een alternatief zijn, maar brengt niet voor iedere ondernemer de gehoopte oplossing.

Moeilijke middenmoot

Vooral de middenmoot zal het dit jaar moet ontgelden. Deze bedrijven zijn vaak te groot om het herstelproces te onderbreken voor andersoortig werk en te klein om winstgevend te zijn met landelijk gestuurde prijzen. Schadebedrijven die bij een keten zijn aangesloten, voldoen aan de nieuwste eisen van de markt. Ze zijn vaak efficiënt georganiseerd en hebben een passend antwoord op de marktvraag. Kanttekening is wel dat ze vaak slecht in staat zijn om volume uitval vanuit de sturing goed op te vangen door een beperkte flexibiliteit in de organisatie.

Kleinere bedrijven met focus op particuliere en regionale schade weten over het algemeen te overleven. Zij hebben voldoende geld verdiend, het bedrijfspand is bijna afgelost en ze beschikken vaak over voldoende liquiditeit en creativiteit.

Ivonne Vermeulen

Eindredacteur Aftersales Magazine. Ivonne heeft een rijke bagage waarin journalistieke waarden en kennis van de autobranche bijeenkomen. Dankzij haar rol binnen Focwa's Carrosserie beschikt zij bovendien over een indrukwekkend netwerk in de schadeherstelbranche.

Van Ivonne Vermeulen zijn er nog 343 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Ivonne Vermeulen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *