Vechten tegen machtsblokken

Het is een bijzondere dag, die vrijdag. Het is de dag dat de eerste Peut opengaat, in Moordrecht. Het moet het begin zijn van een nieuwe keten van uiteindelijk wel honderd zelfstandige pomphouders, die zo tegenwicht willen bieden aan de grote oliemaatschappijen.

Voor een groot aantal is het nu een kwestie van het contract uitdienen. Het doel van de oprichters is om zelf regie terug te krijgen over zaken als inkoop en prijsbeleid. Waar kennen we dat van?

Het andere bericht die vrijdag is de overname van AD-grossiers Staadegaard en TC door Autobinck, via diens dochteronderneming Partspoint Holding. Ceo daarvan is Cor Baltus, die ook Brezan (tevens Autobinckdochter) leidt. Staadegaard en TC blijven onder eigen naam acteren en krijgen een positionering naast Brezan. De directie blijft aan en houdt er vertrouwen in dat het bestaande zo blijft. Er blijft een gezamenlijk trainingscentrum, de werkplaatsconcepten blijven ondersteund.

Intussen zijn dit jaar drie van de grote AD-aandeelhouders in nieuwe handen gekomen voor de recente overname van Imbema. Cartal fuseerde begin 2010 al met Vrooam-lid Rijsbergen maar ook die combinatie is sinds een half jaar in handen van LKQ. De kooplust bij LKQ is nog niet ten einde en voor Autobinck geldt hetzelfde. Na Staadegaard en TC volgen er geheid nog meer overnames. Een goed te begrijpen strategie in de zoektocht naar inkoopvolume, simpelweg buying power.

Steeds smallere marges dwingen tot het realiseren van aantallen. Tel daarbij op dat het vooral ook een kwestie is van de regie nemen. Eten of gegeten worden. Dat dit zorgt voor pijnlijke tenen voor degenen die de voet onder die van de koper krijgt, is begrijpelijk. Dat dit voor tegenreacties zorgt is dat ook.

Zie het voorbeeld van Peut dat de ondernemer weer wil positioneren tegenover machtsconcentraties. Tot op heden is er vooral een begin gemaakt en nog geen daadwerkelijke harde vuist aanwezig tegen die grote blokken. Immers, een keten is geen keten als er alleen maar een begin gemaakt is. Iedereen die nog contractueel gebonden is kan niet direct switchen en wat zijn toezeggingen in deze markt eigenlijk waard?

Dergelijke initiatieven vol goede wil zien we ook in onderdelenland. Ambitieus maar het realisme ervan moet binnenkort wel blijken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *