Vragen

Er wordt veel geschreven over the Internet of Things, waarbij de koelkast slim wordt en zelf bestelt wat gebruikt is zodat de voorraad altijd bij is. Veelal consumentgericht en de auto is een geliefd onderwerp om de mogelijkheden van verbondenheid te onderstrepen. Zeker als het gaat om ongevallen waarbij de inzittenden zelf niet meer tot handelen in staat zijn en hulpdiensten toch gealarmeerd worden.

Vrienden hadden al de praktijkervaring dat de betreffende auto, enkele duizenden kilometers oud slechts, zich niet meer tot rijden wilde laten verleiden. Wel belde de auto de storing al even door en de sleepwagen met de vervangende auto erop stond al snel voor de deur. Geen toekomstmuziek, maar hier en nu. Intussen weet het merk en de dealer ongetwijfeld een stuk meer dan alleen die pechmelding, maar ook over het normale gebruik. Met alle marketingkracht van dien die het universele kanaal (nog) mist. Er zijn universele systemen in de maak, maar dat schrijven we al langer. Massale introductie blijft uit, het vrije kanaal steeds verder op achterstand zettend in dit specifieke voorbeeld.

Wat als de branche zelf business-to-business die intelligentie ook gaat inzetten? Welke kansen liggen er dan? Vanuit de wassector is het inmiddels al jaren gewoon dat een roll-over in storing zelf doorbelt wat er mis is en dat er hulp gewenst is. Erg handig, met name natuurlijk bij onbemande wascentra. Net zo handig als bij een hefbrug die een hydraulisch lek detecteert of bij bij een aircoservicestation of bandenserviceapparaat?

De discussie is altijd hoeveel vrijheid verlies je, met name aan de privacykant, in ruil voor hoeveel voordeel. Ik ken de voorbeelden waarbij, naar het voorbeeld van de genoemde koelkast, onderdelen automatisch bijbesteld worden omdat de historie aangeeft dat je ze hebt gebruikt. Als bestelgegevens big data worden en processen geautomatiseerd gaan verlopen, kun je met enige zekerheid inschatten wat er wanneer dus bezorgd moet worden. In de grote lijnen een goed idee, waarna al snel critici gaan roepen dat de vrijheid wordt ingeperkt en dat de prijzen dus wel omhoog gaan of dat de data verkocht wordt en er dus verdiend wordt over de ruggen van. Wat de medewerker per uur kost die steeds de goedkoopste leverancier opzoekt, vergeten we toch maar even gemakshalve.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.