Vroeger was alles beter. Tenminste dat zou je kunnen denken als je zo af en toe eens een rondje vakbladen doet in deze sector en dan heb ik het met name over de columns.

Zeer vermakelijk hoor, de zurigheid die ervan afdruipt en waarbij alles en iedereen wordt afgeserveerd; banken zijn oplichters, leasemaatschappijen boeven, adviseurs deugen niet, universelen zijn koekenbakkers, dealerholdings kunnen er niets van net als onze overheid en vooral heel veel ‘vroeger was alles beter’.

Laatst las ik een statement over hoe geweldig het was dat de Auto RAI volgend jaar terugkeert. Nou raak ik ook wel eens bevangen door nostalgische gevoelens. Voor mij was de Auto RAI als klein jochie iedere twee jaar een hoogtepunt. In mooie auto’s klimmen en met een tas vol folders thuiskomen. Als ik er nu echter naar kijk dan zie ik vooral een beeld van een sector die, met een gebrek aan inspiratie, maar niet los komt van de hang naar vroeger. Buitenlandse beurzen overschaduwen de Auto RAI al jaren en die concurrentie wordt alleen maar sterker in een wereld waarin je tegenwoordig in drie tot vier uur met de trein (ja, soms zijn ze weleens nuttig) in Parijs of Frankfurt zit. Een uurtje met het vliegtuig kan uiteraard ook. In Engeland hebben ze daarnaast inmiddels in Goodwood een alternatief gevonden voor de traditionele motorshow en het is interessant om te zien of Autoweek in Nederland iets vergelijkbaars van de grond krijgt. Succesvol of niet, het getuigt in ieder geval van lef en creativiteit.

Het mooie en ironische van de Auto Rai vind ik wel hoe onder druk alles vloeibaar wordt. In het dagelijks leven leggen fabrikanten / importeurs hun dealernetwerken al jarenlang hoge eisen (standards) op, maakt men het graag onmogelijk showrooms met meerdere merken te kunnen voeren en eisen sommigen steeds grotere panden voor hun uitdijende modellenportfolio’s. Op de Auto RAI staan diezelfde fabrikanten vervolgens gebroederlijk onder één dak naast elkaar op steeds kleinere stands, want ja, die kosten wegen toch wel zwaar…

Over dealerstandaarden gesproken: onlangs kwam het Cars 2020 project van de Europese Commissie met aanbevelingen over de relatie, of moet ik zeggen misstanden, tussen autofabrikanten en hun dealers. Sinds het wegvallen van de Block Exemption voor de verkoop van auto’s zijn de rechten van dealers sterk ingedamd. De Commissie ziet inmiddels ook dat fabrikanten hiervan gretig gebruik (misbruik) maken. Als fabrikanten niet met een vrijwillige oplossing komen zal de Europese Commissie de distributie van nieuwe auto’s mogelijk weer strikter gaan reguleren. Terug naar een Block Exemption?

Vroeger is dus toch soms beter. Hoogste tijd om te stoppen, ik begin al aardig als een zuur oud mannetje te klinken.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06