Wegens omstandigheden (tijdelijk) gesloten

Het niet doorgaan van Autovak RAI en Auto RAI is bij velen ingeslagen als een bom, behalve binnen de branche zelf misschien. Al vanaf de zomer werd duidelijk dat veel deelnemers hun optie op een beursstand niet wilden omzetten in concrete afspraken.

“We willen ons budget liever aan andere zaken besteden dan aan beursdeelname”, was de achterliggende reden bij de meeste standhouders. Ik had gedacht dat we het donkergrijze jaar 2012, met her en der wat rode cijfers, snel achter ons zouden laten, maar dat pakt dus anders uit.

Het vertrouwen om er met elkaar een beter, nieuw jaar van te maken, leeft maar bij weinigen in de branche. De meeste barometers staan op storm en de economische vooruitzichten maken de stemming er niet beter op. Sterker nog: 2012 wordt door veel ondernemers als een verloren jaar beschouwd en dat drukt ook de verwachtingen voor 2013.

Bedankt kabinet Rutte-2. Veel onzekerheid en terughoudendheid wordt namelijk veroorzaakt door de bezuinigingsdrift uit Den Haag. Als overheid en bedrijfsleven gaan bezuinigen, waarom zou de consument dan nog wel geld uitgeven? Op die manier wordt het land kapot bezuinigd. Kijk maar wat de harde bezuinigingen aanrichten in Zuid- Europa. Daar leiden grote inkomensdalingen en hoge werkloosheid tot huisuitzettingen en vele faillissementen.

Vooral de lage investeringsbereidheid van auto- en garagebedrijven speelt de leveranciers aan de autobranche parten. Schrale troost is wellicht dat niet alleen onze branche hiermee te kampen heeft, maar dat ook andere sectoren hier veel last van hebben. Feit is in ieder geval dat het heeft geleid tot een annulering van Autovak RAI en Auto RAI in 2013. Dat is natuurlijk een bedenkelijk teken aan de wand. Nog slechter nieuws is dat leveranciers voorlopig weinig vertrouwen hebben in betere tijden.

De negatieve spiraal wordt voortdurend gevoed door allerlei factoren. Het consumentenvertrouwen is nog steeds wankel en verbetert niet door de hogere werkloosheid, onzekerheid over pensioenen, hogere lasten en lagere nettolonen. De autobranche wordt dan ook geconfronteerd met lagere autoverkopen, structureel minder onderhoud en reparaties, dalende kilometers en uitgesteld onderhoud. Kortom: dat levert minder omzet op. Daarnaast hebben veel bedrijven te kampen met minder marge door een hevige concurrentie. Dat leidt weer tot kostenverlagingen en minder investeringen.

Ondertussen wordt bijna niet meer gesproken over meer investeringen in werkplaatsmarketing, efficiëntere werkplaatsapparatuur en onderscheidend vermogen. Niemand durft risico’s te nemen, gewoonweg omdat de financiële situatie niet goed genoeg is. Bovendien kijkt de huisbankier kritisch mee en dat maakt de bewegingsruimte van ondernemers er dikwijls niet groter op.

Uiteindelijk zijn de vak- en consumentenbeurs Autovak RAI en Auto RAI het slachtoffer geworden van de recessie en het huidige weinig stimulerende regeringsbeleid.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1719 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.