De coöperatieve vereniging Autoschade Herstel Groep Nederland (AHGN) heeft sinds 1 oktober alle aandelen in AH Autoschade Herstel overgenomen van The Alwaysbemobile Company en gaat verder onder de naam Autoschade Herstel Groep. AH Autoschade Herstel is een merk van Alwaysbemobile en zal zelfstandig verder gaan met een nieuwe strategie en structuur.
AH Autoschade Herstel is vorig jaar ontstaan door een joint venture tussen AHGN en The Alwaysbemobile Company. De joint venture is beëindigd omdat de samenwerking niet heeft opgeleverd wat was verwacht. De naam en het logo van AHGN zullen een nieuwe vorm krijgen en de website is voortaan te vinden op Autoschadeherstelgroep.nl.
Luc van Bussel, ceo van The Alwaysbemobile Company, licht de strategische beslissing toe: “De schademarkt krimpt structureel. We rekenen met een halvering van de originele marktvolumes. De huidige krimpende markt vraagt om een andere marktbenadering, echter schade blijft een wezenlijke pijler onder onze all-inclusive strategie. Mede gezien de marktverslechtering is het tijd voor structurele verandering. AH Autoschade Herstel moet gelijkwaardig worden aan de andere sterke hard franchiseformules. Daarnaast oriënteert The Alwaysbemobile Company zich op overnames om zo de positie in de schademarkt te versterken.”
AH Autoschade Herstel gaat in de Benelux werken met geselecteerde Associate Business Partners in plaats van de traditionele franchisenemers. “Op dit moment zijn wij in gesprek met vijftig potentiële partners. De focus ligt niet alleen op de samenwerking binnen een sterke formule met een eenduidig ICT systeem, maar wij richten ons ook op maatwerkoplossingen voor verzekeraars en leasemaatschappijen. In onze nieuwe focus is de ICT oplossing van iMotion als standaard gedefinieerd”, aldus Van Bussel.
Als voorloper op de verkoop heeft de schadeketen eind september een nieuw systeem gelanceerd om landelijke contracten te beheren, centraal te factureren en te communiceren.