Auto Teile Unger, Duitslands grootste autoserviceketen en met tien vestigingen ook in ons land actief, heeft over 2011 een nettoverlies van 81,4 miljoen euro geleden. Dit is een stijging van 44 procent ten opzichte van 2010. Toen was het verlies 56,5 miljoen euro groot. Automobilwoche heeft dat in Duitsland uitgezocht.

De schuldenberg van ATU is inmiddels toegenomen tot 562,4 miljoen euro. De gemiddelde omzetdaling van de ATU-vestigingen was vorig jaar 3,5 procent. In juli werd een nieuwe ceo benoemd, maar Manfred Ries wist het tij niet te keren. Vooral het zwakke winterseizoen speelde ATU parten. Volgens ATU werd in november en december vorig jaar 33 miljoen euro minder omzet gerealiseerd dan over dezelfde periode 2010. Ruim achttien miljoen euro daarvan wordt aan minder winterbandenomzet toegeschreven.

Uit de voorlopige jaarcijfers die Automobilwoche kreeg toegespeeld, blijkt ook dat Ries voor dit jaar een kleine toename van 1,5 tot 3,5 procent op de omzet verwacht. Ondanks dat de autoserviceketen geen winstverwachting wil uitspreken, wordt wel een afbouw van de schulden voorzien. Groei moet onder andere komen uit een nieuwe business to business aanpak en van de online verkoop van producten. Een enorm marketingbudget, onder andere voor televisiespots, moet de omzet dit jaar gaan stimuleren.

ATU is eigendom van de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 december 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19