Website Autoscout 24 start begin tweede helft 2012 (juni/juli) in Nederland met een online werkplaatsportaal, zoals dat sinds kort ook in Duitsland op proef draait. De doelstelling van Autoscout 24 is om op basis van deze proef het portaal in beide landen geheel uit te rollen en de vraag en het aanbod rondom onderhoud en reparatie bij elkaar te brengen.
Jurgen Vugts, algemeen directeur van Autoscout 24 Nederland laat weten dat de portal voorlopig standaard activiteiten zal bevatten als een kleine beurt, het vervangen van de distributieriem, locatie, openingstijden en uurtarieven. “Het Nederlandse idee is qua opzet gelijk aan dat van onze buren. Daar draaien we nu een test in een specifiek gebied. Inmiddels zijn de eerste werkzaamheden uitgevoerd via het Duitse portaal.”
Autoscout 24 heeft al veel geleerd van die test. “Het commentaar dat we van ZDK kregen, de Duitse Bovag, is dat de vraag bestaat of hun leden standaard mee moeten doen. Maar door de klant hun werkzaamheden aan te bieden, kan dit juist weer voor meer werkplaatsbezetting zorgen. Zo kan bijvoorbeeld overcapaciteit in de werkplaats teruggebracht worden”, aldus Vugts.
“In Nederland willen we dit wat verder doortrekken door ook de beschikbare werkplaatstijden te publiceren en een plansysteem te integreren. We gaan hiervoor de backofficesystemen van de bedrijven koppelen met onze database.” De algemeen directeur valt het op dat we in ons land al een jaar of vijf technisch verder zijn dan in Duitland. “De Nederlandse bedrijven in de autobranche lopen ver voor op automatiseringsgebied. Onze buren hebben vaak niet eens een backofficesysteem, besluit Vugts.