Onlangs is er een nieuwe leaseconstructie bedacht om bijtelling te vermijden. Nu wil ook het kabinet af van de vaste bijtelling op auto’s van de zaak en bestuurders per gereden privékilometer gaan belasten. Het ministerie van Financiën zal volgend jaar een proef gaan houden met bestelauto’s die voorzien zijn van automatische ritregistratie.
Volgens Care Dienstengroep en accountantsorganisatie Accon AVM kan bijtelling worden vermeden als de bestuurder met de leasemaatschappij een leasecontract opstelt voor de privé gereden kilometers en de werkgever voor de zakelijke kilometers. Na onderzoek van een fiscalist in opdracht van Aftersales Magazine blijkt dat deze opzet eenvoudig en uiterst effectief is, wanneer de constructie door de belastingdienst goedgekeurd wordt.
“Echter is niet duidelijk hoe meer en minder kilometers worden verrekend en hoe dit fiscaal geduid moet worden. De privé verreden kilometers kunnen niet met een vaste kilometerprijs worden verrekend met de leasemaatschappij, aangezien hierin een vergoeding voor de vaste en de variabele kosten in zit. Indien er dan minder kilometers privé worden gereden zou dit ertoe kunnen leiden dat de totale vaste kosten van de auto omlaag gaan, waardoor de aan de werknemer berekende kilometerprijs te hoog is vastgesteld en andersom”, aldus de fiscalist. Ook worden er vraagtekens gesteld bij het uitlenen van de zakelijke auto aan een andere werknemer.
Martin Huisman, voorzitter van de Vereniging Auto van de Zaak (VAvdZ): “Wij zijn bekend met heel veel van dit soort constructies. Wat je vaak ziet is dat wagenparkbeheerders dergelijke legale constructies te ingewikkeld vinden en dat er geen draagvlak voor is. Het is ook maar de vraag hoeveel er daadwerkelijk bespaard kan worden op de privékilometers.”
De bijtelling wordt nu nog als vast bedrag per maand berekend, ongeacht het aantal gereden privékilometers. Met de registratieproef die de overheid volgend jaar houdt kan inzicht worden gekregen in het aantal privéritten van iemand. Pas daarna wordt de hoogte van de bijtelling vastgesteld. VAvdZ is betrokken bij deze proef. Huisman laat weten dat we niet te hard van stapel moeten lopen: “Dit project staat echt nog in de kinderschoenen en is een aanzet tot registratie per kilometer. Er moet nog heel wat gebeuren voordat het ook daadwerkelijk tot een pilot komt.”
Overigens is VAvdZ erg positief over de regeling Verklaring Uitsluitend Zakelijk Gebruik Bestelauto, die per 1 januari 2012 ingaat. Daarbij hebben zzp’ers voldoende aan een verklaring dat ze met hun bus helemaal niet privé rijden om van de bijtelling af te zijn. Huisman ziet deze opzet ook graag terug voor personenauto’s.