Eind januari werd ik 55: geen prestatie, meer een feit. Normaal gesproken maak ik me niet druk over het voortschrijden van de tijd, zeker niet als het mezelf betreft. Deze keer is dat echter anders. Want een paar weken voor mijn verjaardag besloot ik mijn werkgever te verlaten om een nieuwe uitdaging in automotive medialand aan te gaan. Nu kan het nog, dacht ik, je bent nooit te oud om te leren.

Bovendien stel ik dat graag tegenover meewarige uitspraken, zoals ‘hoe ouder hoe gekker’ en ‘wel ouder maar niet wijzer’, die ik direct na het bekend worden van mijn stap te horen kreeg. Dat was overigens vooral in familiekring, de relaties uit de branche gaven zonder omwegen aan dat ze het een interessante ontwikkeling vinden, die past in de huidige tijd.

‘Dat je maar in een dynamische tijd mag leven’, is een Chinese wijsheid die vaak bij een geboorte wordt uitgesproken. Nu weet ik niet wat mijn ouders in 1955 gedacht hebben, maar bij de geboorte van de titel Aftersales Magazine wens ik ons team de Chinese uitspraak absoluut toe. Wat dat betreft kunnen we mooi aanhaken bij de huidige marktomstandigheden; de economie die nog fragiel is en de autobranche die voor belangrijke keuzes staat. Kijk naar de doorstart van diverse autobedrijven die eind 2008 en in de loop van 2009 de deuren (tijdelijk) moesten sluiten. Opeldealer Vriens in Breda is zo’n voorbeeld al kunnen we er nog veel meer noemen. Na het failliet van Kroymans Corporation heeft de nieuwe eigenaar er in korte tijd weer een mooi bedrijf van gemaakt.

Het DBSC-rapport dat voor Bovag Autodealers is geschreven heeft genoeg aanknopingspunten om als autobedrijf je plan voor de nabije toekomst te trekken. Het geeft ook handvatten voor een strategie na 2013, als de Block Exemption Regulation in zijn huidige vorm gaat verdwijnen. Leveranciers aan het autobedrijf – importeurs en automaterialengrossiers – zullen eveneens rekening houden met een mogelijke herinrichting van bepaalde netwerken en wellicht nieuwe vormen van (merkgebonden) competitie. Kortom, dynamiek genoeg en dus kansen, want de bedreigingen laten we aan de pessimisten over.

‘Geen lef geen lof’ is het thema geweest van het zojuist gehouden nationaal mediacongres maar het is ook een slogan die de autobranche eens ter harte zou moeten nemen. Durf je eens te onderscheiden, investeer in creativiteit. Verzet piketpaaltjes die anderen hebben neergezet en laat critici u vooral niet weerhouden. Wees uniek in je aanpak, zowel intern als richting klanten. Zorg zelf voor de dynamiek die het succes van je onderneming bepaalt. Dat wensen niet alleen de Chinezen u toe maar zeker ook de Hollanders achter Aftersales Magazine.

test

[responsive-video identifier=”J_7n6TSe45A”]

Test2

[responsive-video identifier=”J_7n6TSe45A”]
Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35