Fiat Chrysler-topman Sergio Marchionne heeft teleurgesteld en ontkennend gereageerd op beschuldigingen over sjoemelsoftware, geuit door de Amerikaanse milieudienst EPA. Waarheid of leugen, het aandeel Fiat Chrysler aan de beurs van New York ging fors onderuit (-18%) en de handel moest zelfs tijdelijk worden stilgelegd.
Volgens de EPA (Environmental Protection Agency) produceren de 3.0 liter dieselmotoren van het Italiaans-Amerikaanse concern te veel uitlaatgassen. Het gaat om zo’n 104 duizend sinds 2014 verkochte SUV’s (Jeep Grand Cherokee, Dodge Ram) en trucks. De overschrijding zou geen ongelukje zijn maar opzet, uitgelokt door te sleutelen aan software die de emissie stuurt.
Marchionne zegt wél binnen de grenzen van wet en regelgeving te zijn gebleven. Vergelijkingen met Volkswagen, dat in 2015 toegaf bewust te hebben gemanipuleerd om zijn diesels schoner te laten lijken dan ze waren, zijn volgens Marchionne dan ook misplaatst en inhoudelijk onjuist. Hij stelt maanden tijd te hebben geïnvesteerd om de EPA te voorzien van gevraagde informatie en aldus steevast coöperatief te zijn geweest. Los daarvan is er volgens hem niets mis met de hard- en software die FCA gebruikt om de emissie van zijn diesels te reguleren. Deze zou state-of-the-art zijn en ruimschoots voldoen aan de verwisten op het gebied van NOx, levensduur, prestatie, veiligheid en brandstofverbruik.
EPA besloot naar aanleiding van ‘Volkswagen-gate’ ook andere merken en modellen onder het vergrootglas te leggen. Volgens EPA heeft Fiat-Chrysler nagelaten haar te melden hoe en wanneer software is toegepast voor emissiemanagement. Op grond daarvan weigerde de milieudienst om nieuwe modellen van de fabrikant te certificeren. Fiat-Chrysler wil EPA nu volledige openheid van zaken geven en zegt volledig te vertrouwen op een goede afloop. Op papier kan het autoconcern in de huidige situatie een boete ter hoogte van 37,5 duizend dollar per auto krijgen.