Tot en met 30 mei – de cijfers van de 31ste moeten nog worden verwerkt – waren er 171.460 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Daar zullen er voor de laatste mei-dag nog 2.000-2.500 bij komen maar de 175.000 stuks gaan we niet halen. Daarmee wordt mei 2013 een van de slechtste verkoopmaanden ooit en zeker de slechtste tot nu toe dit jaar.
In 2012 en 2011 eindigde mei respectievelijk op 225.324 en 245.110 stuks. Met een min van ruim 36 procent voor mei en een min van bijna 31 procent tot en met de vijfde maand, is het afleveren van nieuwe auto’s voor de meeste merken een drama geweest. Tel daarbij op dat uit de RDC-cijfers blijkt dat ongeveer 17 procent van de nieuw geregistreerde auto’s op naam staat van de branche zelf – demo’s en gekentekende verkoopvoorraad – wat dus betekent dat de echte afleveringen aan de particuliere en zakelijke klant eigenlijk nog een stuk lager zijn.
De min wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de zakelijke markt. Werd vorig jaar bijna 41 procent van het aantal nieuw geregistreerde personenauto’s afgezet aan lease- en verhuurmaatschappijen, in mei dit jaar was dat nog maar 33 procent. In aantallen auto’s betekent dat 57.420 om 91.639 auto’s. Particuliere kopers zijn tot nu toe goed voor bijna 42 procent van het aantal nieuw geregistreerde personenauto’s en dat was vorig jaar 37,5 procent.
Wat de merken betreft vertoond het slagveld een divers beeld. Alleen Dacia realiseert over de eerste vijf maanden een plus ten opzichte van vorig jaar. Met een plus van 6,5 procent en een geregistreerd aantal van 1.490 auto’s zet dit voor de totale markt uiteraard weinig zoden aan de dijk. Zelfs BMW zag haar plus over de eerste vier manden volledig verdampen in mei.