De Europese dealersector zit flink in de min. Uit een analyse van 17.000 Europese merkdealers blijkt dat 43 procent van die dealers het eerste halfjaar in de rode cijfers zit, volgens de Britse accountsgroep ASE.

Overigens lag dat percentage in 2012 al op 39 procent. Toen werd een gemiddeld rendement gerealiseerd van één procent, nu is dat 0,8 procent en de trend is dalende.

De oorzaken moeten worden gezocht in een mix van factoren. “Na de crisis van 2008- 2009 werd duidelijk dat er teveel dealers zijn, terwijl de nieuwverkoop min of meer stabiliseert en de aftermarket structureel daalt. Het aantal dealers reduceren is minder makkelijk. Fabrikanten en importeurs houden dealers aan het infuus, omdat zij in bepaalde regio’s geen risico willen lopen met hun potentiële marktaandeel (lees: volume aan auto’s). Een te groot aantal wordt in leven gehouden”, meent Trevor Jones, directeur-eigenaar van ASE.

Daarbij is de emotionele drempel voor veel zelfstandig ondernemers te groot om het (familie)bedrijf te sluiten, zeker zolang de bank hen blijft steunen. Gevolg is dat het aantal merkdealers te langzaam krimpt om de branche op korte termijn weer gezond te krijgen.

Lees hier in Aftersales Magazine nummer 10 het volledige artikel met alle cijfers >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 oktober 2025
RDW vernieuwt erkenningenstelsel
13 oktober 2025
Vos Autotechniek wint vijfde ACtronics Service Point Award
13 oktober 2025
‘Stem verkeersboete af op ernst overtreding’
13 oktober 2025
Concurrentiebeding: bescherming of blok aan het been?
10 oktober 2025
Dodge-specialist viert veertigjarig bestaan
10 oktober 2025
Fastned opent eerste stations in Spanje
Meest bekeken berichten
Recente reacties