Bandenfabrikant Sentury Tire en Inter-Sprint vieren dit jaar hun tienjarige samenwerking. Onlangs bezocht een groep grossiers uit ons land de Sentury-fabriek in het Thaise Rayong. Ook Aftersales Magazine was van de partij.
In hun zoektocht naar nieuwe productielocaties hebben fabrikanten meerdere argumenten die tot de uiteindelijke keuze leiden. Je wilt dicht bij je afzetmarkt zitten. Of je kijkt naar de operationele kosten en de beschikbaarheid van gemotiveerd en hoog opgeleid personeel. Een andere reden kan de internationale regelgeving rond import zijn. Om meerdere van die redenen investeert het Chinese Sentury Tire uit Qingdao zowel in Azië (Thailand) als in de VS (Georgia en Florida).
Kwaliteit
Die investeringen hebben als basis de Industrie 4.0 filosofie. Ze houdt in dat alle processen – van grondstoffen tot eindproduct en de logistieke prestatie richting eindgebruiker – maximaal door digitalisering worden ondersteund. Sentury is inmiddels China’s vijfde grootste en tot nu toe enige high tech bandenfabrikant. Het bedrijf realiseert een maximale dagproductie van ruim 29.000 banden (drie shifts per etmaal), met minder dan 140 medewerkers per shift. Dat zijn dan vooral engineers, die op afstand het hele productieproces begeleiden. Want vanaf de aanvoer van de grondstoffen bij het magazijn tot het laadpunt voor de uitgaande vrachtauto’s komt er geen mensenhand te pas aan het 156 vulkaniseerinstallaties omvattende productieproces. Alleen het onderhoud of omschakelen van de grote matrijzen gebeurt nog door fysiek handwerk, verder is het 24/7 een volledig digitale operatie. Indrukwekkend en goed om te weten voor wie wel eens laatdunkend doet over de kwaliteit van Chinese, of onder regie van Chinese producenten, gefabriceerde goederen.
Data
Het Industrie 4.0 concept dat Sentury hanteert, betekent de verzekering van een constante hoge productkwaliteit. Dat geldt ook voor het machinepark, dat grotendeels uit Nederland afkomstig is (VMI uit Epe). Kwaliteit pur sang. Door die focus produceert Sentury sinds 2012 banden voor vliegtuigfabrikant Boeing en de Chinese luchtmacht. Daarnaast is het de fabrikant achter de bandenmerken Landsail, Delinte, Mastersteel en Roadhog (in ons land bekend via distributeur Inter-Sprint). In het onafhankelijke kanaal zijn Landsail en Delinte relatief veel verkochte banden. In de KwikFit bandenmonitor staat Landsail zelfs in de top 10. De kwaliteit is sinds kort ook ‘bevestigd’ door Audi. In Azië is Sentury al OE-leverancier van het Duitse premiummerk. Momenteel wordt onderhandeld over de mogelijke introductie van een OE Sentury-band voor Audi in West-Europa. Het homologatieproces is inmiddels afgerond.
Sensor-informatie
Maar hoe overtuig je een klant – met name de bandengrossiers – van die constante hoge productkwaliteit? Zodat deze grossiers hun garagisten, en zij op hun beurt de werkplaatsklanten, met een gerust hart deze banden willen adviseren? Door deze partijen mee te nemen naar de fabriek, om met eigen ogen te kunnen zien wat Industrie 4.0 betekent. Dat is wat Inter-Sprint uit Moerdijk onlangs deed.
In ons land zijn het de grossiers van Vrooam en Fource die Landsail distribueren. De PartsPoint Group met haar grossiersnetwerk (waaronder Brezan) verzorgt de distributie van Delinte. Banden-Express verzorgt op exclusieve basis de distributie van Mastersteel. Nu kun je wel zeggen dat Sentury topkwaliteit producten levert, maar hoe bewijs je dat? Zelf kijken en ervaren dus. Het hart van de fabriek wordt gevormd door het zogenoemde Machine Execution System. Een controlcenter vol schermen en engineers die via beeld- en sensorinformatie het volledige productieproces controleren, bijsturen en managen. Het complete verloop, inclusief tussentijdse kwaliteitscontroles, wordt aangestuurd door een continue analyse van de datastromen die alle machines genereren. Deels via een vast netwerk en deels over the air. Waarbij data van zowel de fabriek uit Qingdao als die uit Rayong (en straks fabriek nummer drie in de VS) continu met elkaar worden vergeleken.
Intelligent
Zo ontstaat deels een zelflerend productiesysteem. Met naar eigen zeggen één doel: “Altijd de beste kwaliteit banden leveren en daarom straks de grootste Intelligent Tire Manufacturer te worden.” Sensoren pikken iedere temperatuur, druk en maatvoering op. Die meetwaarden worden vergeleken met een database waarin analyses van eerdere productieprocessen zijn opgeslagen. De kleinste verschillen worden opgemerkt. De analyse leidt geheel automatisch tot het wel of niet aanpassen van het fabricageproces. De producten van eventueel aangepaste temperaturen, drukken of andere parameters worden bij iedere kwaliteitscontrole vergeleken met de voorgaande productenstroom. Juist door die hoge mate van digitalisering kan Sentury een constante kwaliteit garanderen. De grossiers die deelnamen aan het fabrieksbezoek hebben zich daar van kunnen overtuigen. Ze mochten zelfs het normaliter voor bezoekers verboden controlcenter binnen. Daar kregen ze uitleg over de uitgevoerde big-data-analyses en zagen ze hoe digitalisering in de praktijk de basis is voor het Industrie 4.0-denken.
Industrie 4.0, digitalisering, een hoge efficiencygraad, een constante hoge productkwaliteit, flexibilisering en zelflerend: het is de basis voor het productieproces van Sentury Tire. Of zoals oprichter Qin Long het zegt: “We zijn een Intelligent Tire Factory omdat we investeren in kwaliteit.” Sentury kan op haar beide productielocaties een maatportfolio van 13” tot 32” aan, verdeeld over 175 profielen tot een maximale snelheidsindex Y. In 2019 ligt de actuele productie op ongeveer 22?miljoen personenautobanden.