De vergrijzing kreeg een paar jaar geleden veel belangstelling, maar is nu naar de achtergrond verdrongen. Onterecht, want het is tot 2030 een onomkeerbaar gegeven. Belangrijk voor de autobranche is, dat vergrijzing leidt tot meer verstedelijking.
Autobezit zal in de stad minder een must zijn dan autogebruik. Voor merkdealers en universele garages met hun business buiten de stad, betekent dit mogelijk extra druk op de aftersalesactiviteiten.
In potentie liggen in een stad de grootste mogelijkheden liggen voor deelautoconcepten en andere slimme verhuurmodellen. Die zijn echter steeds vaker in handen van autofabrikanten en hun importeurs. In ons land en in een groeiend aantal (middel-) grote Europese steden worden in snel tempo deelauto- en verhuurconcepten uitgerold. In Duitsland werd Deutsche Bahn in twee jaar tijd de grootste autoverhuurder bij onze Oosterburen. In ons land ruiken NS en ANWB ook hun kansen.
Service aan huis
Een ander gevolg is dat de berijders van de voor stadsgebruik gekochte voertuigen, motoren en bromfietsen (elektrisch of niet), ook service en reparatie in die stad willen. De afgelopen twintig jaar is juist door de overheid gestimuleerd dat werkplaatsen uit de stadskernen verdwijnen. Terugkeer lijkt onwaarschijnlijk, maar service aan huis is een optie. Bandenspecialisten en glasreparateurs zijn op deze manier actief. Er zijn zelfs al mobiele ‘schadewerkplaatsen’ die bij de particulier of op een bedrijventerrein langs komen.
Lees hier in Aftersales Magazine nummer zeven het complete artikel >>