De occasionexport zal dit jaar het relatief hoge aantal van 350.000 bereiken. Dit blijkt uit een analyse van Aumacon in opdracht van Aftersales Magazine. In 2009 was de export ingezakt naar 182.000 om vervolgens gestaag op te klimmen naar 274.000 vorig jaar.

De voorspelling is met name gebaseerd op de cijfers die zowel in de tweede helft van vorig jaar als in het eerste kwartaal van 2012 genoteerd werden. Het heeft ook enige tijd gevergd voordat de exportbedrijven op stoom kwamen. Inmiddels kan gerust gesproken worden van een volwassen sector waarin betrouwbare partijen in staat zijn grote aantallen ‘weg te zetten’ richting (vooral) Oost-Europese markten. Met name onze Astra’s, Golf’s en Passat’s liggen goed in de markt. De exportrangorde is trouwens een van de laatste lijstje waarin Opel nog bovenaan staat. Sterker nog, Opel heeft dit jaar – ten koste van Volkswagen – weer de lead genomen in de occasionexport. De gemiddelde Opel-werkplaats in Nederland zal er echter minder vrolijk van worden…

Vijftigduizend minder

Tegenover een scherp toegenomen export staat een wat kwakkelende import van occasions. In de fase tussen 2007 en 2009 klom de import voorzichtig van 73 naar 78.000 stuks per jaar om in 2010 te pieken met 98.000 stuks. Daarna gaat het bergafwaarts. Van 79.392 stuks in 2011 naar (volgens Aumacon) zo’n 70 stuks in dit lopende jaar. De gevolgen van deze ontwikkelingen zijn toch precair. Want tezamen met de vaststelling dat we dit jaar niet meer dan zo’n 480 nieuwe auto’s aan het wagenpark gaan toevoegen en dat de afvoer (door middel van sloop) ook dit jaar zo’n 250.000 stuks zal bedragen, rest er slechts één conclusie: ons personenautowagenpark gaat dit jaar met zo’n vijftigduizend stuks achteruit. Weliswaar geen aantal om wakker van te liggen, maar het doet weldegelijk geweld aan die veilige strohalm die de aftermarket nog leek te hebben.

De gevolgen van deze ontwikkelingen zijn toch precair. Want tezamen met de vaststelling dat we dit jaar niet meer dan zo’n 480.000 nieuwe auto’s aan het wagenpark gaan toevoegen en dat de afvoer (door middel van sloop) ook dit jaar zo’n 250.000 stuks zal bedragen, rest er slechts één conclusie: ons personenautowagenpark gaat dit jaar met zo’n vijftigduizend stuks achteruit. Weliswaar geen aantal om van wakker te liggen, maar het doet weldegelijk geweld aan die veilige strohalm die de aftermarket nog leek te hebben.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19