Citroën Nederland helpt het dealernetwerk met het vergroten van hun aandeel in de markt voor reparatie en onderhoud. Door klanten langer aan de dealerwerkplaats te binden, door de verkoop van onderdelen aan universele garages te stimuleren en middels een volgend jaar uit te rollen universeel garageconcept. En alles onder de vlag van Eurorepar.
Sinds 2009 biedt de importeur onder de naam Eurorepar, een multimerken onderdelenassortiment aan met hoofdzakelijk slijtdelen dat de dealers zelf in hun werkplaats kunnen gebruiken, maar waarmee nadrukkelijk ook het universele garagebedrijf als afnemer wordt gezocht. “Inmiddels is deze activiteit goed voor ongeveer een miljoen euro omzet, maar die kan fors omhoog als wij het Eurorepar werkplaatsconcept gaan uitrollen”, stelt Rob Vermeij, directeur Parts & Services bij Citroën Nederland.
Beschikbaarheid
Sinds vorig jaar zijn er volgens Vermeij in totaal drie bij de importeur in dienst zijnde onderdelenverkopers actief met de verkoop richting universele garages. Binnenkort komt er een vierde verkoper bij. De Eurorepar-onderdelen, ruim dertigduizend stuks voor ruim dertig merken, liggen nu nog in het centraal magazijn in het Duitse Osnabrück. “Maar in 2012 gaan we de beschikbaarheid vergroten door deze voorraad deels bij de merkdealers onder te brengen”, vult Remco Schoenmaker aan, die als manager Eurorepar verantwoordelijk is voor het uitbouwen van de onderdelenverkoop en de introductie van het werkplaatsconcept Eurorepar.
Doelstelling
Momenteel is Citroën in de afrondende fase met de eerste dealers en dealergroepen om het concept te kunnen lanceren. “Het moet eerst inhoud hebben, wat we beloven moeten we ook kunnen waarmaken en daar is de dealer een belangrijke schakel. Pas als iedereen de zaken op orde heeft, gaan we met het werkplaatsconcept van start. En ook een speciale Eurorepar website moet eerst klaar zijn. In het eerste kwartaal zullen de eerste Eurorepar garages echter toch wel zichtbaar moeten zijn.”
Eurorepar heeft in Europa 1.600 vestigingen. In Frankrijk claimt Eurorepar met bijna 1.350 vestigingen, de grootse universele werkplaatsketen te zijn. De overige 250 Eurorepar garages vinden we in Italië, Spanje en Portugal. Ook in Duitsland zijn de eerste vestigingen geopend. “We hebben de ambitie om eind volgend jaar een netwerk van minimaal zestig Eurorepar garages te hebben. Dan wordt het ook interessant om landelijke promoties en andere ondersteunende activiteiten te ontwikkelen”, legt Schoenmaker uit.
“Wij hebben het concept niet één op één overgenomen. Het is sterk aangepast aan de wensen van en mogelijkheden in de Nederlandse markt. Het werkplaatsconcept staat open voor dealers die daarmee de mogelijkheid krijgen een universele garageactiviteit aan hun onderneming toe te voegen. Echter, ook universele ondernemers zien we graag als Eurorepar deelnemer.”
Eurorepar biedt de potentiële universele garagist onder meer technische ondersteuning. Schoenmaker: “In samenwerking met Mivar zorgen we voor een optimale technische ondersteuning op OE-niveau. Daarnaast de nodige en vooral professionele marketingondersteuning. Verder bieden we de mogelijkheid om zowel technische als commerciële trainingen te volgen.”
Stimuleren
Eurorepar is geen franchise, zegt Vermeij: “Nee, want een universele garagist wil zo vrij mogelijk zijn. Wel vragen we uiteraard ook iets terug, namelijk het meewerken aan de uitstraling van Eurorepar. Wat we niet zullen doen is harde inkoopafspraken maken. We stimuleren via een aantrekkelijk bonusprogramma uiteraard wel het gebruik van de Eurorepar onderdelen.”
Is dat niet te vrijblijvend? “Wij denken dat we het universele garagebedrijf dat voor Eurorepar kiest een aantrekkelijk totaalaanbod maken. De achilleshiel bij veel universele garages zal de komende jaren vooral de technische complexiteit zijn. Daar zullen we vooral onze meerwaarde kunnen bewijzen. Ik ben ervan overtuigd dat een goede samenwerking tot loyaliteit aan Eurorepar zal leiden”, aldus Schoenmaker.