Niet in 2012, maar in 2014 wordt de bijtelling voor elektrische lease-auto’s en pluginhybrides, die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, verhoogd van nul naar zeven procent. Dat heeft de Tweede kamer gisteren besloten met het aannemen van het Belastingplan 2012. De politiek beloofde eerder zelfs dat de zeer zuinige auto’s tot 2016 belastingvrij zouden blijven.
Volgens kenners is het nultarief de eerste vier jaar nodig om het aantal elektrische auto’s in ons land flink op te drijven en tot een succes te maken, net als bij de geslaagde bijtellingsregeling voor hybride auto’s. De termijn van vier jaar stond ook in het nieuwe belastingplan, alleen was een meerderheid van CDA, VVD en PVV het daar niet mee eens. Door het inkorten van de regeling naar 2014 worden EV’s minder aantrekkelijk voor consumenten ten opzichte van auto’s met veertien procent bijtelling die op benzine of diesel rijden.
De nul procent blijft maximaal vijf jaar van kracht als de tenaamstelling voor eind 2013 is gedaan. RAI Vereniging hoopt erop dat de vrijstelling na 2014 wordt verlengd.
Vanaf 2014 zal de bijtelling op een elektrische auto of pluginhybride ongeveer gelijk worden met die van een auto met veertien procent bijtelling, omdat een elektrische auto een hogere catalogusprijs heeft.
Wanneer de Eerste Kamer het Belastingplan 2012 heeft goedgekeurd, zal de wet op 1 januari 2012 in werking treden.