Kia Corporation heeft samen met Hyundai Motor Company en 17 andere toonaangevende softwarebedrijven een overeenkomst gesloten om het Hyundai Motor Group Model-Based Development Consortium te vormen. Het consortium heeft tot doel het concurrentievermogen op het gebied van de ontwikkeling van voertuigbesturingssystemen verder te versterken.
Het ontwikkelen van geavanceerde Software Defined Vehicles (SDV’s) vereist geïntegreerde software die de verschillende elektronica in auto’s aanstuurt op basis van een domeingecentraliseerde architectuur. In het verleden moest besturingssoftware worden geïmplementeerd in de hardware om geverifieerd en verder verbeterd te worden. Het op MBD gebaseerde model kan deze algoritmes echter veel efficiënter verifiëren door middel van virtuele simulatie, waardoor de ontwikkelingstijd wordt verkort en de kwaliteit verbeterd.
“Door nauw samen te werken met toonaangevende partners aan standaardisatie en een open ontwikkelingsplatform willen we de transitie naar Software Defined Vehicles versnellen”, zegt Yong Wha Kim, Executive Vice President en Head of R&D Planning & Coordination Center van Kia en Hyundai Motor. “Het delen van technologie en de samenwerking binnen het consortium heeft een groot effect op ons concurrentievermogen. We kijken ernaar uit om onze klanten een geavanceerde mobiliteitservaring te bieden met SDV’s.”
Het consortium omvat in totaal negentien internationaal opererende bedrijven, waaronder ontwikkelaars van voertuigbesturingssystemen. De deelnemers zijn Kia, Hyundai Motor, Hyundai MOBIS, Hyundai WIA, Hyundai KEFICO, Hyundai Transys, Hyundai NGV en Hyundai AutoEver, Robert Bosch, Vitesco, HL Mando, dSPACE, MathWorks, SureSoft Tech, Synopsys, IPG Automotive, ETAS, ControlWorks en Vector.
Het consortium bestaat uit een ‘ontwikkelingsgroep’, voor de ontwikkeling van controllers en softwareproducten, en een ’technologiegroep’ die zich richt op gespecialiseerde technologieën om een uitgebreid ecosysteem te vormen.
In 2022 kondigde de groep een nieuwe wereldwijde strategie aan om alle modellen tegen 2025 via het initiatief ‘Unlock the Software Age’ om te vormen naar SDV’s. De groep wil met dit initiatief een nieuw tijdperk van mobiliteit creëren, waarin klanten een optimale bewegingsvrijheid en innovatieve gebruikerservaring wordt geboden door middel van software gedreven, veilige en comfortabele mobiliteitsoplossingen