Leidinggevenden uit de automotive sector in Europa zien de toekomst minder rooskleurig in dan een jaar geleden. Onder de Europese respondenten is slechts een kwart optimistisch over de winstgevende groei in de komende vijf jaar.

Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder duizend leidinggevenden uit de auto-industrie, zoals online gepubliceerd in het jaarlijkse Global Automotive Executive Survey.

Batterij-elektrisch

Terwijl het Europese doel is om in 2035 alle nieuwe auto’s elektrisch te laten zijn, verwachten automotive leidinggevenden dat in 2030 nog maar 30 procent van alle nieuwe autoverkopen in Europa zullen bestaan uit batterij-elektrische voertuigen. Tegelijkertijd zijn zij sceptisch over het bereiken van het punt waarop elektrische en brandstofauto’s onderaan de streep even duur zijn zonder overheidssteun. Stijn de Groen, sectorleider Automotive binnen KPMG, merkt op: “Uit ons eerdere onderzoek blijkt dat belastingvoordelen en subsidies heel belangrijk zijn om EV-groei te stimuleren en om het vertrouwen te bieden aan consumenten, autofabrikanten, leveranciers en investeerders. De vraag blijft hoe we EV’s aantrekkelijker kunnen maken dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen, terwijl we tegelijkertijd minder afhankelijk worden van belastingen en subsidies.”

Autofabrikanten

Europese autofabrikanten zullen daarbij sterke concurrentie krijgen van Amerikaanse en Chinese elektrische auto’s. De Groen: “Het is dan ook de vraag hoe de traditionele autofabrikanten en toeleveranciers kunnen concurreren met de dreigende verstoring door nieuwe autofabrikanten. Mogelijk zullen ze niet-strategische bedrijfsonderdelen afstoten, fusies en overnames doen, samenwerken met technologiebedrijven en kijken naar verregaande samenwerkingen voor de productie van elektrische voertuigen.”

Laden

Hoewel de verwachting is dat EV-eigenaren bereid zijn langer te wachten bij een laadbeurt en ook de laadinfrastructuur groeit, zijn er bepaalde uitdagingen, vooral op het gebied van de integratie tussen de laadinfrastructuur en elektrische voertuigen. Denk aan bi-directioneel laden om congestie op het elektriciteitsnet tegen te gaan.

Verkoop

Het vertrouwen in online autoverkoop in 2030 is sterk gedaald. Wel verwachten de ondervraagde leidinggevenden een grotere rol voor directe verkoop aan consumenten en de verkoop via agenten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties