Autokopers zijn wel degelijk gecharmeerd van nieuwe technologie, zo blijkt uit nieuw onderzoek, onder ruim 4000 consumenten, van IHS Automotive. Volgens de onderzoekers zal in 2020 ongeveer 55 procent van de nieuw verkochte personenauto’s een connected auto zijn.

Daaronder verstaat IHS dan een auto die over de nodige geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) zal beschikken, over een uitgebreid telematicasystemen zal beschikken inclusief wifi en smartphone integratie. Daarnaast een state of the art infotainment-systeem, inclusief dynamische navigatie. Ook de eerste autonome rijmogelijkheden worden dan in brede zin af fabriek meegeleverd. Belangrijk volgens IHS is, dat de consument zich meer en meer bewust wordt van de nieuwe technologie in de auto. De onderzochte populatie, afkomstig uit Duitsland, Groot-Brittannië, de VS en China, is van plan om binnen 36 maanden een nieuwe auto te kopen. En die kopers blijken zich, een beetje tegen de verwachting in, vooral te interesseren voor rijveiligheidssystemen. ADAS staat dan ook op één als het gaat bij de nieuwe technologie wat de consument meeneemt bij het keuzeproces van merk en model. In het kader van de smartphone-integratie blijken apps voor navigatie (52 procent), het weer (41 procent), actuele nieuwsberichten (37 procent) en muziek (37 procent) het meest populair voor gebruik in de auto.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 november 2025
Fusie AkzoNobel en Axalta in de maak
18 november 2025
‘Desinformatie schaadt vertrouwen in EV’
18 november 2025
‘De Buggy verveelt nooit’
17 november 2025
Europeanen sparen korter voor tweedehands VW Golf
17 november 2025
Enexis ‘knijpt’ laadvermogen tijdens pieken
17 november 2025
InterClassics Brussels noteert nieuw bezoekersrecord
Meest bekeken berichten
Recente reacties