Banden zijn een cruciaal onderdeel van het onderstel van de auto en in belangrijke mate bepalend voor de rijveiligheid. Banden en bandenservices zijn dan ook twee pijlers onder elk aftersalesbeleid. LKQ Fource ontwikkelde hiervoor enkele jaren terug het concept Autobandenpartner, dat aan een upgrade toe is en bovendien een andere naam krijgt.
De EV-transitie en de opkomst van ADAS zorgen ervoor dat steeds meer werkplaatsactiviteiten rondom het onderstel zijn geconcentreerd. Dat geldt ook voor auto’s met een verbrandingsmotor. Banden, remmen, sensoren, radar, camera’s, stuurinrichting en zelfs de verlichting zijn geïntegreerd in ADAS en dus onderdeel van het onderstel. Alles om te zorgen dat de auto maximaal grip op het wegdek houdt.
Klantenbinding
Voor LKQ Fource was deze verknooptheid van systemen de belangrijkste reden om het landelijke concept Autobandenpartner te verbreden en te transformeren naar Grip Expert. “Doel is het deelnemende autobedrijf zowel richting particulier als zakelijke rijder nog beter te positioneren als dé specialist die alles van het onderstel en de aanverwante technologie weet en ook weet hoe de auto zijn maximale rijveiligheid behoudt”, legt conceptmanager Dennis van Eijkelenborg uit.
Met Grip Expert wil LKQ Fource ook de klantenbinding tussen autobedrijf en werkplaatsklant versterken, op basis van professionaliteit. “De klanten van Grip Expert krijgen een levenslange garantie op hun bij het betreffende autobedrijf aangekochte en gemonteerde banden, tot een profieldiepte van 1,6 millimeter zelfs”, aldus Van Eijkelenborg.
App
Voorwaarde voor deze garantie is wel dat de bandenklant loyaal is aan het autobedrijf en de door iGarage ontwikkelde Grip Expert-app downloadt. Via deze app wordt namelijk het slijtageproces en daarmee het garantiepercentage van de banden bijgehouden. De app biedt ook inzage in de onderhoudshistorie, zorgt voor een tijdige apk-melding, heeft een afsprakenagenda en is tevens een digitale klantenkaart. Van Eijkelenborg: “De formule Grip Expert heeft inhoudelijk ook een professionelere invulling dan Autobandenpartner had. Er is uitgebreide marketingondersteuning om niet alleen klanten te trekken, maar vooral om ze te behouden voor de betreffende Grip Expert en daarbij het aantal contactmomenten te optimaliseren. ”
Opleiding
Iedere ondernemer, manager en werkplaatsmedewerker ervaart de steeds toenemende complexiteit van auto’s en de diversiteit aan toegepaste technologieën. Om de klant de beste productkeuze te bieden en de beste dienstverlening te leveren is kennis onontbeerlijk. Daarom is een meerjarig opleidingstraject, inclusief e-learningmodules, onderdeel van Grip Expert. De opleiding omvat technische trainingen op het gebied van, onder andere, bandentechniek, wielen, remsystemen, ADAS, wielgeometrie en uitlijnen. Daarnaast worden ook de commerciële vaardigheden van de Grip Expert aangescherpt.
Foto boven: Dennis van Eijkelenborg, conceptmanager Grip Expert en Moobi: “Om de banden- en werkplaatsklant de beste productkeuze te bieden en de beste dienstverlening te leveren is kennis onontbeerlijk.”