Bij de officiële opening van de nieuwe Automotive Academy in Weert werd benadrukt dat trainingen en opleidingen meer dan ooit noodzakelijk zijn om als autobedrijf competitief en toekomstbestendig te blijven in de snel veranderende automotive markt.

De automotive sector is constant in beweging en nieuwe technieken volgen elkaar in rap tempo op. Naast de vertrouwde benzine- en dieselauto’s zijn hybrides inmiddels vaste klant in de werkplaats. Ook staat er tegenwoordig geregeld een klant met een volledig elektrische auto voor de deur. Behalve de techniek onder de motorkap verandert die klant zelf ook. Die is online actief en heeft zich, voorafgaand aan een werkplaatsbezoek, vaak al een beeld gevormd van de prestaties van het autobedrijf. En wanneer de werkplaatsfactuur wordt overhandigd, hebben ze daar ook nog vaak wel een vraag over.

Toekomst

“Om de aanwezige kennis continu te updaten en bij te blijven met de ontwikkelingen in de markt bieden wij een breed pakket opleidingen en trainingen. Niet alleen de technische opleidingen, maar ook ondernemingsvaardigheden en bijvoorbeeld receptionistentrainingen”, aldus Danny Miedema, hoofd Customer Training bij LKQ. Samen met zijn collega Luc Peeters, regiomanager Zuid voor de Automotive Academy legt hij uit waarom een breed kennisaanbod tot de dienstverlening van een onderdelendistributeur behoort. Peeters: “Bij Automotive Academy streven wij ernaar om in samenwerking met diverse gespecialiseerde partners de automotive branche klaar te stomen voor de klant en de auto van de toekomst, die er eigenlijk vandaag al zijn. Wij streven ernaar om als onafhankelijk kennisinstituut alle automotive kennis van Nederland onder één dak samen te brengen, om eraan bij te dragen dat autobedrijven klaar zijn voor de nieuwe klant en de nieuwe technieken. Daarom willen wij graag in gesprek blijven om te helpen met oplossingen die bijdragen aan toekomstbestendige en daarmee duurzame autobedrijven. Dat is wat niet alleen de werkplaatsklant vraagt, maar ook wat het autobedrijf nodig heeft om competitief te blijven.”

Bekwamen

LKQ’s Automotive Academy is inmiddels op zes locaties in ons land aanwezig, als onderdeel van een Europees LKQ Academy-netwerk. Miedema: “De basis daarvoor is overigens wel in Nederland gelegd. Daarbij geldt dat bijblijven ook voor ons geldt. Onze trainingsfaciliteiten en het opleidingsaanbod moeten met de markt mee evolueren. De afgelopen vijf maanden hebben we hard gewerkt om de nieuwe locatie in Weert op de nieuwste stand van de techniek te krijgen. We hebben fors geïnvesteerd in de modernste werkplaatsapparatuur en trainingsfaciliteiten. Op ruim duizend vierkante meter bieden wij onze klanten in de regio, strategisch gekozen en dus dicht bij huis, de mogelijkheid om zich continu te bekwamen in hun vakgebied.”

Peeters: “Uit de eerste testtrainingen is gebleken dat we de juiste keuzes hebben gemaakt. De cursisten die hier aan meededen, zijn enthousiast en hebben de nieuwe locatie enorm gewaardeerd. In combinatie met onze opleidingslocatie in Breda hebben onze klanten in zuidelijk Nederland nu de mogelijkheid om zich met het brede trainingsaanbod toekomstbestendig te ontwikkelen.”

Johan van der Hoeven, CCO van LKQ Fource Benelux en Frankrijk, op de foto geflankeerd door Danny Miedema (rechts) en Luc Peeters: “Werken aan de ontwikkeling van je bedrijf, van je medewerkers en van jezelf als ondernemer is niet alleen een voorwaarde voor de toekomstbestendigheid van je autobedrijf, maar voor onze hele sector. Dat vraagt om goed werkgeverschap. Laat je medewerkers zich ontwikkelen. Dat levert in de krappe arbeidsmarkt ook loyaliteit op. Zet ontwikkelingstrajecten uit, bied perspectief door jezelf en je medewerkers hun kennis te laten vergroten en te behouden binnen ons technisch opleidingstraject. Pak dat vooral planmatig aan. Dat geeft succes. Alleen wanneer wij het succes van onze klanten vooropstellen, kunnen wij bijdragen aan hun duurzaamheid en hun winstgevendheid, en kunnen wij samen succesvol zijn.”

Hightech

De Automotive Academy in Weert bestaat naast de uitgebreide praktijkwerkplaats uit een tweetal ruime theorieruimten die zijn voorzien van interactieve les- en communicatiemiddelen. In de werkplaats is onder andere een hightech teststraat aanwezig en uiteraard de modernste ADAS-kalibratieapparatuur. Vanzelfsprekend kunnen hier ook alle noodzakelijke EV-trainingen plaatsvinden. Relatief nieuw is het aanbod voor schadeherstel-opleidingen. Miedema: ”Op de nieuwe locatie bieden we zowel technische als commerciële medewerkers van onze klanten de opleidings- en trainingsfaciliteiten die het hedendaagse auto- en schadeherstelbedrijf van ons vragen. De mogelijkheid om de jongste technieken op de juiste manier aan bod te laten komen zijn altijd een groot pluspunt van Automotive Academy. We doen dat overigens in samenwerking met gerenommeerde specialisten van onder andere AutoNiveau, Innovam en GMTO.”

Helpdesk

“Trainen bij Automotive Academy is trainen met extra’s”, stelt Peeters. “Daar bedoel ik mee dat wie bij Automotive Academy binnen ons technisch opleidingstraject traint, toegang heeft tot onze Automotive Techline, dé hotline voor alle werkplaatsvragen. Het is een telefonische helpdesk, bestaande uit een team experts op het gebied van diagnose stellen en technische naslagwerken. Met Automotive Techline biedt de Academy direct hulp op afstand aan de technicus in de werkplaats.”

Miedema: “De Automotive Techline bestaat uit specialisten van AutoNiveau. Via een keuzemenu kan de beller een selectie maken uit directe hulp bij diagnose, of voor het opvragen van technische documentatie, zoals schema’s, handleidingen en productinformatie. Lastige diagnosevraagstukken kunnen zo op een efficiënte manier samen met de trainers van AutoNiveau worden opgelost, want iedere klus klaren we samen, is ons devies. De vragen die de complexe technologie opwerpen, zijn niet altijd alleen te beantwoorden. Wij zijn beschikbaar voor elke technicus die een reparatie of diagnose onder handen heeft die lastiger is dan verwacht. Voor bedrijven met werknemers in een technisch opleidingstraject geldt onbeperkte bereikbaarheid tot het Techline-team. De ervaring leert dat we hier een belangrijke functie vervullen. Ook dat is Automotive Academy.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties