Als 28-jarige een lokaal autobedrijf met decennialange historie overnemen is één ding, er een succes van maken iets heel anders. Dennis Laurijssen deed het en sinds dat moment, 1 april 2011, verdrievoudigde het aantal monteurs. Onlangs breidde hij de werkplaats uit met nieuwe bruggen om het extra werk aan te kunnen.

Partnercontent

Een eigen bedrijf was voor de jonge Dennis lang een wens, tot in 2011 de kans voorbij kwam. Tot die tijd deed hij als autotechnicus ervaring op bij toenmalig Mercedes-Benz-dealer Rüttchen en Volkswagen-dealer Van Mossel. Inmiddels is de werkplaatsformule CarProf omarmd. “Ik was de tweede hier in de regio, inmiddels is de vierde geopend”, vertelt Dennis. “Ik heb geen moment getwijfeld over deelname, het was voor mij een simpele rekensom. Ik gebruikte al diensten als TECH360, Wesp, Klantenvertellen.nl etc. Als je die bedragen optelt dan ben je er al, terwijl CarProf natuurlijk veel meer biedt dan dat alleen. Bovendien ben je als lokaal universeel bedrijf sterker in een collectief zoals CarProf.”

‘Local Hero’

Tijdens ons gesprek blijkt meermaals hoe Autobedrijf Laurijssen verankerd is in de lokale markt rondom Baarle-Nassau en dat betekent een mix aan Nederlandse en Belgische klanten. De gevel toont behalve de CarProf-uitstraling en de bedrijfsnaam ook de tekst Keuringsstation Baarle. Geen woord teveel, de vijf keursmeesters keuren zo’n 1500 voertuigen op jaarbasis. Het hart van de keurstraat vormt de Beissbarth remmentestbank. Links ervan stond de buitenmuur inmiddels zijn daar vijf bruggen te vinden in een nieuwe uitbouw van 12 bij 24 meter.

De motivatie achter de uitbreiding is breed. “Het pand zelf is uit 1999 en het dak dus ook, voor mij reden om daar geen zonnepanelen op te willen leggen. Ik wilde ze echter wel graag. Bovendien zorgde ruimtegebrek voor problemen in de planning. Klussen die langer staan konden we daarom niet aannemen. Bovendien is een distributieriem vervangen bij veel modellen tegenwoordig gewoon een dagtaak. In plaats van meer monteurs wilde ik meer bruggen om zo efficiënter het werk te kunnen verzetten.”

Zonnepanelen en vloerverwarming

Met de werkplaatsuitbreiding valt zo alles op zijn plek. Direct zonnepanelen op het nieuwe dak, een laadpaal binnen en buiten zijn nog in bestelling. Van de vloerverwarming hebben de jongens in de koude maanden direct plezier beleefd. “Wat een verschil met de andere werkplaats waar nog een heater hangt. Zodra daar de roldeur opengaat ben je de warmte weer kwijt, maar vloerverwarming vanuit een betonnen vloer blijft warmte bieden.”

Bijkomend voordeel van een stuk nieuwbouw aan het pand is dat zaken als vloerverwarming maar ook de keuze voor stempelbruggen makkelijker worden. Equipmentleverancier Rocar-Tech verzorgde de inrichting met PrimeTool hefbruggen via de vaste huisgrossier PartsPoint, al met al een echte one-stop-shop in combinatie met CarProf. Nog alternatieve leveranciers overwogen? “Zeker, maar een offerte-aanvraag voor vijf bruggen was blijkbaar geen reactie waard. Met PartsPoint en Rocar-Tech liep het vlotjes en voor een mooie prijs, dus dan is de keuze snel gemaakt. Eigenlijk is het wat betreft indeling een kopie van de andere werkplaats. Ik heb uitgebreid met de jongens gezeten: wat willen jullie? Zij moeten er toch dagelijks in werken, ik sleutel zelf ook mee maar ik vind hun input belangrijk.”

Stempels en kolommen

De opzet werd wat ruimer met de bruggen wat verder uit elkaar geplaatst zodat de deuren makkelijk open kunnen. “Ik wilde per se verschillende types bruggen. Ik hou zelf van stempels, omdat er dan geen kolommen in de weg zitten. Een van de drie gebruikt zwenkarmen en die koos ik met het oog op elektrische voertuigen waar je het accupakket onderuit moet kunnen laten zakken. De ev-certificaten hebben we hier dus we zijn er klaar voor. De drie stempels hebben ieder een laadvermogen van 3,5 ton en in de hoek staat een tweekolommer die 4,5 ton mag heffen. Daarnaast staat een extra lange 4-koloms uitlijnbrug met 5 ton hefvermogen. We doen ook campers en bedrijfswagens dus dat is een belangrijke voor ons.”

Het daadwerkelijke uitlijnen gebeurt overigens in de andere werkplaatsruimte waar sinds jaar en dag een Hunter staat. “We lijnen relatief vaak uit, dagelijks eigenlijk wel. We hebben nu nog niet geïnvesteerd in ADAS-kalibratie, een mens moet wensen blijven houden. Dat komt nog wel een keer denk ik, je moet zorgen dat je bij blijft. Wie weet leggen we voor die vierkolommer nog een extra platenbank zodat we twee auto’s tegelijk kunnen keuren. De Beissbarth mag dan 25 jaar oud zijn, hij draait nog fantastisch. Buiten regulier onderhoud heb ik er geen kosten aan gehad”, klinkt het tevreden

Foto boven: Dennis Laurijssen investeerde in de toekomst door extra werkplaatsruimte aan het bedrijf te bouwen, compleet met vloerverwarming en zonnepanelen op het dak. “Met zo veel verschillende hefbrugvarianten lijkt het eerder een equipmentshowroom”, klinkt het lachend.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties